Alpine F1 Team v první sezóně nezklamal
Je tomu už rok, co se do světa Formule 1 vrátilo jedno slavné jméno. Vlastně hned dvě jména. Do královny motorsportu se totiž vedle Alpine F1 Team vrátil v barvách francouzského týmu i dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. A nutno říct, že to byl návrat hodný uznání. Alpine spolu s Fernandem Alonsem a Estebanem Oconem sice výrazně nepřekvapil, ale rozhodně ani nezklamal. Pro novou strukturu ve francouzské stáji to byl takzvaný křest ohněm, který stáj tak říkajíc přežila a nyní se může plně věnovat zlepšování a boji o vyšší příčky. Ale dříve, než se podíváme do budoucnosti, se na chvíli zastavme a ohlédněme se za uplynulou sezónou 2021.
Je tomu už rok, co se do světa Formule 1 vrátilo jedno slavné jméno. Vlastně hned dvě jména. Do královny motorsportu se totiž vedle Alpine F1 Team vrátil v barvách francouzského týmu i dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. A nutno říct, že to byl návrat hodný uznání. Alpine spolu s Fernandem Alonsem a Estebanem Oconem sice výrazně nepřekvapil, ale rozhodně ani nezklamal. Pro novou strukturu ve francouzské stáji to byl takzvaný křest ohněm, který stáj tak říkajíc přežila a nyní se může plně věnovat zlepšování a boji o vyšší příčky. Ale dříve, než se podíváme do budoucnosti, se na chvíli zastavme a ohlédněme se za uplynulou sezónou 2021.
Ohlédnutí za sezónou 2021
V Bahrajnu se nám Alpine F1 Team ohlásil s plánem na udržení středu tabulky. Už v dubnu oznámil novopečený generální ředitel týmu Laurent Rossi, že v následující sezóně 2022 bude mít Alpine ten nejlepší možný vůz. Sezóna 2021 se tak ale musela postavit na dlouhodobě nevyvíjené pohonné jednotce Renault, která výkonnostně zaostávala za konkurenty z Mercedesu, Hondy a Ferrari. Problém s vývojem se ale týkal i podvozku a také převodovky, takže s vývojem Alpine začínal, dá se říct na zelené louce. Bohužel po prvním závodním víkendu tak bylo třeba se vrátit do reality a tvrdě pracovat na zlepšení, jelikož Fernando Alonso musel už ve 34. kole odstoupit ze závodu kvůli problému s brzdami a Esteban Ocon dojel až na 13. místě.
První body na sebe ale nenechaly dlouho čekat, a tak hned v následujících závodech v italské Emilia Romagna a portugalském Portimau bodovali hned oba jezdci. Sice na chvostu bodovaných pozic, ale přesto tyto body znamenali v konečném součtu hodně. Postupně se tak oba jezdci podíleli na bodovém přídělu pro Alpine, ale vždy to byl jen jeden z nich, kterému se dařilo více, zatímco ten druhý skončil pod bodovanými příčkami.
Ten sychravý den v Maďarsku
Dost možná historický okamžik se stal 1. srpna 2021 na okruhu Hungaroring. Mnozí ze čtenářů už jistě tuší, že se jedná o pověstnou Velkou cenu Maďarska, kde zafungovala souhra mnoha faktorů. Osud, štěstí, připravenost a odhodlání. Tyto faktory zajistili stáji Alpine F1 první vítězství v šampionátu a oba jezdci předvedli výkon na hranici svých možností. Možná dokonce i za ní.
Jak se to vlastně celé seběhlo? Víte, v Maďarsku platí stejně jako v klikatém a úzkém Monte Carlu, že šanci na předjetí máte jen jednu, a když ji promarníte, tak i průměrný jezdec vám dokáže celé následující kolo vzdorovat. Ale co, když před vámi svou pozici brání dvojnásobný mistr světa?
Ale pojďme nejdříve pěkně na start. Z pole position startoval úřadující mistr světa Lewis Hamilton, za ním jeho stájový kolega Valtteri Bottas následovaný dalšími pěti jezdci v čele s největším aspirantem na titul Maxem Verstappenem. Esteban Ocon a Fernand Alonso startovali z 8. respektive 9. místa, a tak bylo jasné, že je čeká velice nepříjemná chvíle na konci startovní rovinky, kde se v ostré pravotočivé zatáčce ocitnou v silných kleštích. Toho dne navíc byla trať mokrá, a tak se dala čekat velká polízanice právě v první zatáčce. A také že ano. Do první zatáčky nedobrzdil Valtteri Bottas, který se po startu propadl o několik pozic a svým karambolem tak vyřadil Landa Norrise na McLarenu, Sergia Pereze na Red Bullu a Maxi Verstappenovi fatálně poškodil jeho monopost. Zbytek dokončil Lance Stroll ve voze Aston Martin, který odstranil ze závodu Charlese Leclerca na Ferrari. Lewis Hamilton to vše sledoval ve zpětném zrcátku, a tak mohl vidět, jak z této hromady karbonu a vyhasínajících motorů vyletěli jako fénixové z popela právě Esteban Ocon a Fernando Alonso!
Přesto po restartu závodu, zbývalo do konce ještě neskutečně dlouhých 67 kol, ve kterých museli jezdci Alpine svést lítý boj se svými soupeři. Byl to ale právě už restart závodu, který rozhodl o mnohém. Klíčové bylo to, že Lewis Hamilton, jako jediný nepřezul pneumatiky, a tak všichni jeho soupeři proti němu získali obrovskou výhodu a když George Russell musel krátce po restartu odstoupit s prasklou pneumatikou, tak se najednou v čele závodu objevil modrý monopost stáje Alpine, který uháněl k cíli pod vedením mladého Estebana Ocona! Ten se ale musel po třetí zastávce v boxech až do konce závodu rvát s dotírajícím Vettelem.
Určitě také nelze zapomenout na souboj titánu Alonsa s Hamiltonem, kteří spolu bojovali dlouhých 10 kol a kdy Fernando Alonso předváděl nadpřirozené umění defenzivní jízdy a tím, že tak dlouho udržel za svými zády sedminásobného mistra světa, dal svému kolegovi šanci na vítězství. A Esteban Ocon, jí využil! Mladý Francouz si dojel v tomto šíleném závodě pro první vítězství ve své kariéře a první vítězství pro stáj Alpine. Fernando Alonso dokončil závod na 5. místě, ale s pocitem, že to Oconovo vítězství je napůl i jeho. Jeho radost, stejně tak jako radost celého týmu se znásobila poté, co byl diskvalifikován druhý Sebastian Vettel a Fernando Alonso tak poskočil na místo čtvrté.
Solidní sezóna a naděje pro další ročník
Po Velké ceně v Maďarsku se výkony obou jezdců vyrovnali a pravidelný bodový zisk s výjimečnými výkyvy narušila tak jen Velká cena USA, kde ani jeden z vozů Alpine bohužel závod nedokončil. Oba jezdci ale ještě před koncem sezóny zaznamenali velký úspěch, a to ve Velké ceně Kataru, kde si tentokrát roli ochránce týmového kolegy vyzkoušel Esteban Ocon, který měl za svými zády udržet Sergia Pereze na Red Bullu. A přesně jak Fernando Alonso hlásil do vysílačky, svou pozici bránil jako lev. Díky čemuž Fernando Alonso ubránil třetí pozici a získal tak první pódium po svém návratu do Formule 1. Navíc Esteban Ocon dojel na 5. místě, což radost ve stáji Alpine notně znásobilo.
Sezónu 2021, kde se o mistru světa rozhodovalo doslova v posledních zatáčkách, dokončil Alpine na celkovém 5. místě v poháru konstruktérů díky 81 bodům Fernanda Alonsa, který skončil na celkovém 10. místě a 74 bodům Estebana Ocona, který skončil hned za svým stájovým kolegou na 11. místě. Celkově si tak Alpine připsal solidních 155 bodů a dal tak jasně najevo, že i s nevyvíjeným vozem ve své premiérové sezóně díky dvěma odhodlaným bojovníkům dokázal být nakonec konkurenceschopný a že do další sezóny 2022, která přinese plno změn, bude ještě nebezpečnější.
Co přinese sezóna 2022?
V srpnu 2021 přišla pro Alpine velká rána v podobě odchodu klíčového muže „motoráře“ Remiho Taffina, který ve firmě pracoval od roku 1999 a který měl na starosti klíčovou přestavbu pohonné jednotky a změnu uspořádání agregátu a rozdělením turbodmychadla a kompresoru po vzoru Mercedesu a Hondy.
Vývoj pohonné jednotky a její harmonogram byl upraven vzhledem k pandemii Covid-19 a tak se vývoj motoru pro sezónu 2021 přesunul až pro sezónu 2022. Tento vývoj měl být postupně dokončen až v roce 2023, jenže to pro změnu zhatilo pravidlo o zmrazení vývoje pohonných jednotek.
Právě nedostatečná síla pohonné jednotky, špatné rozložení podvozku a nevyhovující převodovka způsobili, že se Alpine musel plně spolehnout na sílu aerodynamických prvků, kde inženýři neodvedli nejhorší práci, ale také ne úplně tu nejlepší.
Jen pro představu pohonná jednotka Alpine pro sezónu 2021 měla o 35 koní méně, než pohonné jednotky jejich konkurentů a další komponenty francouzské stáje patřily spíše do muzea než na závodní trať.
Další morovou ranou mohla být spekulace ohledně plánovaného odchodu Davida Brivia, který se po pouhém roce ve Formuli 1 chtěl údajně vrátit do světa MotoGP. Tato říjnová spekulace se naštěstí pro Alpine ukázala jako lichá.
Co ovšem nebylo lichou informací, byl konec výkonného ředitele Marcina Budkowskeho, kterého nahradil dosavadní ředitel stáje Aston Martin Otmar Szafnauer, který s sebou přivedl i silného sponzora v podobě vodárenské společnosti BWT a sním i růžové barvy na monopost Alpine.
Stejně tak v lednu skončil u stáje Alpine i bývalý mistr světa a legenda Formule 1 Alain Prost, který ve stáji z Enstone působil od roku 2015 co by konzultant a od roku 2019 zastával pozici nevýkonného ředitele.
Pro sezónu 2022 se změní spoustu technických specifikací monopostů. Mezi hlavní změny patří za aerodynamiku nový standardizovaný tvar zadního křídla, zjednodušené přední křídlo s bočnicemi, standardizované zapuštění krytů kol, nově přidané „blatníky“ předních kol, zákaz deflektorů a konečně omezení možností vývoje karoserie, krytu motoru a tvaru brzdových kanálků, což má za výsledek zachování až 86 % přítlaku při jízdě do vzdálenosti délky jednoho vozu za jiným monopostem. Změny se dotknou i kol a jejich zavěšení, protože se z aktuálních 13palcových pneumatik přechází na 18palcové a zároveň budou nově obsahovat i snímač tlaku.
Nejmenší změnu zaznamenají motory V6 s turbodmychadlem o objemu 1,6 litru, kde největšími změnami je takzvaná homologace konstrukce motoru, která zmrazí vývoj pohonné jednotky minimálně do roku 2025. Další změnou je povinnost minimálně 10% obsahu „pokročilého udržitelného etanolu“ E10 v palivu. Tato složka vzniká štěpením vody a následným přidáním CO2, tento skleníkový plyn se pak pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů používá k výrobě benzínu, nafty nebo náhrady zemního plynu. A jeho předností je pak udržení rovnováhy mezi CO2 použitým při výrobě fosilních paliv nebo biomasy a oxidem uhličitým při spalováním těchto paliv. Tím chce FIA dosáhnout ekologické udržitelnosti pohonných jednotek Formule 1 pro rok 2026.
Sezóna 2022 je aktuálně již v plném proudu a její začátek nebyl pro Alpine vůbec špatný. Rozhodně je co zlepšovat ale také je na čem stavět. Jenže my milovníci královny motorsportu moc dobře víme, že celkové vítězství se nerozhoduje na startu, ale až na samém konci sezóny, kde se sčítají všechny výsledky ze všech Velkých cen, kterých nás letos čeká neuvěřitelných 23! Přejme Alpinu hodně štěstí a spoustu vítězství, ale především ať všichni dojedou celí.