Castrol a aktivity v motorsportu
Letos tomu je již neskutečných 124 let, kdy byla založena společnost Castrol, tehdy ještě pod názvem CC Wakefield & Co. Úspěšná společnost specializující se na vlastní výzkum, vývoj a výrobu olejů a maziv.
U nás v Servindu jsme náležitě hrdí na to, že právě my jsme se mohli stát autorizovaným distributorem značky Castrol pro autorizované servisy v České republice a na Slovensku. Castrol, to nejsou ale jen oleje, maziva a další skvělé produkty, které udržují váš automobil, motocykl, nebo také vesmírné vozítko Mars Rover, stále v pohybu, ale také aktivity, které už od roku 1906 podporují průkopníky a rekordmany na souši, na vodě, ale i ve vzduchu, případně i na jiných planetách. Castrol je tak dnes významným partnerem několika velice úspěšných motoristických týmů po celém světě.
V našich předchozích vydáních jsme vám přiblížili spolupráci Castrolu se stájí Formule 1, dnes nesoucí název Alpine F1 Team, a stájí Formule E Jaguar TCS Racing Formula E Team. V tomto vydání bychom se chtěli krátce ohlédnout do minulosti a odhalit bohatou historii partnerství Castrolu s motoristickými týmy a zároveň se zastavit v současnosti a připomenout si, kdo je součástí aktuálního partnerství s Castrolem. Pevně se připoutejte, jízda začíná!
Začneme-li u královny motosportu, kterou je samozřejmě Formule 1, pak se sluší zmínit, že Castrol byl důležitým partnerem hned několika velkých stájí, a sice už od 70. let minulého století. Ve výčtu tak nemůže chybět například britsko-kanadská stáj Walter Wolf Racing, kterou v prvopočátku spoluvlastnil i známý Frank Williams a stáj tehdy nesla jméno Wolf-Williams Racing. Během historie této stáje se v jejím kokpitu objevila jména jako Jacky Ickx, Keke Rosberg, ale také James Hunt. Další stájí, se kterou spojil svou cestu Castrol, byl McLaren. Tito velikáni spolu kooperovali hned dvakrát. Poprvé v letech 1979–1980 a podruhé tomu bylo v letech 2017–2020, kdy se McLaren škrábal z nedůstojných spodních příček poháru konstruktérů na dohled aktuálně nejsilnější trojici (Mercedes, Red Bull a Ferrari). V letech 1983-1984 to byla pro změnu stáj Brabham, která ve Formuli 1 figurovala už od roku 1962 a připsala si dohromady 394 startů ve Velkých cenách. Se stájí Brabham se pojí nejen slavní jezdci jako například zakladatel stáje sir John Arthur Brabham, Jacky Ickx, Graham Hill a jeho syn Damon, Carlos Reutemann, Niki Lauda, Nelson Piquet, Martin Brundle a v neposlední řadě také syn zakladatele David Brabham, ale také zajímavá jména v managementu stáje. Těmi byli například pozdější ředitel závodů Formule 1 Charlie Whiting, Ron Denis, který mimo jiné působil coby CEO u stáje McLaren, ale také nám všem dobře známý Bernie Ecclestone, jenž dlouhá léta vykonával funkci generálního ředitele skupiny Formule 1 a měl a možná ještě má velký vliv na to, jakým směrem se královna motosportu ubírala a ubírá i dnes. V letech 1992–1993 to byla pro změnu stáj Lotus, která však byla jen stínem své slavné minulosti, kdy její součástí byli jezdci formátu Jima Clarka, Grahama Hilla, Emersona Fittipaldiho, Maria Andrettiho, Carlose Reutmanna, Nigela Mansella, Ayrtona Senny, Nelsona Piqueta, Miky Häkkinena, Johnyho Herberta a Jackyho Ickxe a v 489 Velkých cenách si dokázala připsat 165 pódií a z toho 74 vítězství. Bohužel její poslední Velkou cenou byla ta v Austrálii roku 1994. Pokus o vzkříšení v roce 2010 skončil nezdarem a tato dvouletá anabáze tak uzavřela, snad ale ne navěky, kapitolu Lotusu ve Formuli 1. Další stájí, kterou se určitě stojí za to zmínit jako partnera společnosti Castrol, je stáj Williams a to sice v letech 1997–2005. A právě v sezóně 1997 si Williams připsal svůj dosud poslední triumf v Poháru konstruktérů, stejně tak jako v MS Formule 1 v pořadí jezdců. O tento poslední double se postaral kdo jiný, než kanadský uragán Jacques Villeneuve. V letech 2000–2004 byl Castrol spjatý se stájí Jaguar Racing F1 Team a byl tak u její první Velké ceny Austrálie v roce 2000. Bohužel stejně tak byl i u jejího „konce“, nebo spíše transformace do podoby, kterou známe dnes. Někteří z vás již jistě vědí, kam míříme. Ano, Jaguar Racing F1 Team se totiž od roku 2004 jmenuje Red Bull Racing. No a konečně od roku 2017 vzniklo partnerství s Renault F1 Team, který se transformoval na Alpine F1 Team. Toto spojenectví trvá dodnes a nutno dodat, že to je silné spojenectví, jelikož v sezóně 2022 si Alpine připsal celkové 4. místo v Poháru konstruktérů se 173 body.
Bavíme-li se ale o Formuli 1, pak se sluší také zmínit, že i v kategorii Formula E, přesněji řečeno v seriálu ABB FIA Formula E, má Castrol své želízko v ohni, a to v podobě stáje Jaguar TCS Racing Formula E Team. O tomto partnerství jsme se vám již dříve zmiňovali a aktuálně můžeme říct, že spolupráce mezi těmito dvěma „subjekty“ stále funguje. Castrol se vždy snažil hledat nové cesty a průkopníky, kterým by mohl pomoci posunout se na těchto cestách dál. A díky tomuto přístupu i nadále spoléhá Jaguar na pokročilé oleje a maziva, speciálně vyvinutá pro elektromobily. Specifikum elektromotorů a převodovek nasazených do elektro-formulí je to, že zde dochází k mnohem vyšším otáčkám/tření než třeba u tradičních spalovacích motorů. A právě všechny tyto těžce namáhané komponenty potřebují tu nejlepší ochranu, kterou jim mohou poskytnou pouze oleje a maziva Castrol.
Opusťme ale teď svět formulí, ale přesto zůstaňme u dvoustopých závodů, spálených pneumatik a dramatických okamžiků. Víte, společnost Castrol vnímá každý závodní okruh, rychlostní zkouška, polygon, nebo cokoliv jiného spojeného s rychlou jízdou a touhou po vítězství, jako ten nejlepším testovací prostor pro své dokonalé produkty. K nim ale potřebuje také ty nejlepší a nejctižádostivější partnery. Proč? Protože jen touha po vítězství a po dokonalosti vás žene dál, jen to vás donutí neusnout na vavřínech a stále se vyvíjet. A tak Castrol v seriálu World Rally Championship od roku 2003 podporuje M-Sport Ford WRC Team. Ve světě, kdy musí být spolehlivost vozu s dovednostmi řidiče v naprosté rovnováze a na maximální úrovni a kde každá setina sekundy rozhoduje o věčnosti a slávě se například Castrol objevil i jako sponzor týmů slavné Rallye Dakar, závodů prototypů Le Mans, nebo třeba slavné americké série NASCAR. Aktuálně Castrol ještě působí, co by partner u všech závodů značky Renault, kterými jsou například Formula Renault Eurocup, Clio Cup France a Clio Trophy France. Zajímavostí je, že Castrol byl například hlavním partnerem i australské Castrol International Rally, která se v letech 1974–1981 jezdila v lesích okolo Canberry a dnes je známá jako National Capital Rally.
Závěrem se ale ještě pojďme přesunout k jednostopým závodům, kde je Castrol předním hráčem už od roku 1907, kdy se zajel první závod Isle of Man TT. Během spolupráce s Hondou, která započala již v roce 1958, byl například u vzniku progresivních japonských inovací, které postupně vedly k rozmachu stále sofistikovanějších technologií pro čtyřdobé motory. Od letošního roku se tak Castrol stal partnerem týmu LCR Honda Castrol MotoGP. Vedle Hondy ale Castrol v královské kubatuře spolupracuje i s týmem Aprilia Racing MotoGP.
A to by byl jen krátký výčet, opravdu dlouhého působení značky Castrol v oblasti motorsportu. Castrol to není jen název. Castrol je tradice, bohaté zkušenosti, úspěch a touha posouvat se dál. A hlavně posouvat nás dál. Odteď kdykoliv pojedete na výměnu oleje ve svém autě, motorce, lodi, letadlu nebo třeba vozítku na Marsu, tak si připomenete, jak důležitou součástí našich životů oleje Castrol jsou. A jak nás všechny svým snem Charles Wakefield spojil. Ať jsme odkudkoliv, ať děláme cokoliv, náš cíl je vždy stejný. Jet dál.
Text: Miloš Vopátek
Foto: Castrol archiv, autorův archiv