Elektromobilita a lakování
Elektromobilita je fenomén, který zásadním způsobem mění oblast automobilového průmyslu a samozřejmě autoopravárenství. Jakým způsobem zasahuje elektromobilita do oblasti lakovacích materiálů? Vyžadují hybridní automobily a elektromobily speciální povrchové úpravy a lakovací materiály (například z hlediska elektrické vodivosti, odlišných postupů při sušení těchto materiálů atd.)? Vyvíjejí výrobci lakovacích materiálů takovéto materiály a postupy? Tyto otázky jsme položili Zdeňkovi Ticháčkovi, který je v Servindu manažerem rozvoje obchodu a koordinuje vzdělávání a tréninky v rámci autoopravárenského lakování a karosářských oprav.
Elektrické a hybridní automobily v zásadě nevyžadují používání speciálních lakovacích materiálů. Přesto má lakování automobilů s vysokonapěťovými bateriemi svá specifika. Obecně lze vycházet z doporučení, že vozy s elektrickým či hybridním pohonným ústrojím by měly být sušeny do 60 °C a jejich sušení by nemělo přesáhnout délku 45 minut. Teplota baterie by měla být před sušením nižší než 30 °C a měla by být nabita minimálně na 45 % své kapacity. Je potřeba mít ale na paměti, že výsledné pokyny pro opravu stanovuje vždy výrobce dané značky.
V návaznosti na citlivost baterií na vysoké teploty sušení se nabízí používání rychleschnoucích materiálů Standox Xtreme. Čirý lak Standocryl VOC Xtreme Plus Clear K9600 byl speciálně vyvinut pro schnutí za nízkých teplot. Při teplotě 40 °C je sušení dokončeno za pouhých 10-15 minut. Případně lze lakovaný objekt nechat sušit při pokojové teplotě, kdy při teplotě 20 °C uschne během 30-55 min. Nejenom, že chráníte baterie opravovaného vozu, ale navíc během sušení šetříte dnes tak drahými energiemi.
Pozor na manipulaci s elektrickými a hybridními vozy
Co je důležité připomenout, je manipulace s elektrickými a hybridními vozy. Vysokonapěťový technik, který splňuje legislativní požadavky pro práce s vysokým napětím elektrických vozů, na počátku opravy rozhodne o potřebě, zda je v rámci dané opravy nutné uvést vozidlo do tzv. bezproudého stavu. Jelikož je těchto oprávněných osob stále nedostatek a elektrických vozů neustále přibývá, rozhodli jsme od letošního roku rozšířit naše rekvalifikační kurzy o učební obor 26-094-H - Mechanik silničních vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, po jehož absolvování lze získat oprávnění dle vyhlášky 194 Paragraf 6, které držiteli umožňuje provádět opravy na vysokonapěťových systémech vozidel.
|