Jaguar TCS Racing – Šampion ABB FIA Formula E sezóny 2023/2024!

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
17. 2. 2025

Ve sportovní hantýrce se říká „krůček po krůčku“ a dalším zářným příkladem tohoto rčení je tým Jaguar TCS Racing, který v letošní sezóně 2023/2024 v ABB FIA Formula E zúročil všechny své dosavadně nabité zkušenosti ze světa elektromotorových závodů a konečně získal svůj první mistrovský titul v poháru konstruktérů!

V loňské sezóně jim prvenství v šampionátu uteklo jen o pár bodů. Stejně tak jejich australskému jezdci Mitchi Evansovi, který skončil na 3. místě za šampionem Jakeem Dennisem. Pro letošní rok se ale Jaguar rozhodl angažovat druhého muže loňské sezóny, taktéž Australana Nicka Cassidyho. Bohužel to byl právě Cassidy, který nakonec skončil až 3. za stájovým kolegou Evansem, a to s rozdílem 16 bodů. Cassidy, Evans i letošní mistr světa a bývalý pilot Formule 1 Pascal Wehrlein totiž zbytku gridu ujeli, jak se říká, o parník. Mohla za to především spolehlivost a pravidelný přísun bodů. Evans totiž nebodoval pouze dvakrát. Jednou v Japonsku a jednou v Itálii, kde ani nenastoupil k závodu. Naopak si během sezóny připsal dvě prvenství, dvě druhá a dvě třetí místa. Spolu s devíti extra body za poleposition a dvěma extra body za nejrychlejší kolo v závodě nastřádal fantastických 192 bodů a skončil tak pouze 6 bodů za vítězným Wehrleinem. To Cassidy nulový příděl bodů zažil hned čtyřikrát. Dvakrát nedokončil závod a dvakrát dojel mimo bodované pozice. V posledním závodě sezóny sice získal tři extra body za poleposition, ale závod nakonec nedokončil. I tak se mu ale podařilo vyhrát dva závody v Saudské Arábii a v Německu, dále pak přidal dvě druhá místa a také čtyři třetí místa. Spolu s pěti extra body za nejrychlejší kola v pěti různých závodech nasbíral celkových mistrovských 176 bodů.

Jaguar TCS Racing v závodě

Bylo to právě to nasazení a skvělá týmová práce obou Australanů, kteří zajistili v jubilejní desáté sezóně titul pro Jaguar TCS Racing, který zvítězil o 36 bodů před druhou stájí TAG Heuer Porsche Formule E Team. Jen pro zajímavost, António Félix Da Costa, stájový kolega Pascala Wehrleina, zažil opravdu nekonzistentní sezónu, která dost možná právě stála Porsche titul. Da Costa totiž sice dokázal zvítězit hned ve čtyřech závodech v závěru šampionátu, ale na druhou stranu nepřidal žádné jiné pódiové pozice a hned osmkrát dokončil závod na nebodované pozici, nebo nedojel vůbec.

„Toto je skutečně historický okamžik pro tým Jaguar TCS Racing a značku Jaguar. Vítězství v soutěži týmů ve světovém šampionátu ABB FIA Formula E 2024 s naším nejvyspělejším elektrickým závodním vozem Jaguar I-TYPE 6 je pro celý tým tou největší odměnou za tvrdou práci a odhodlání uspět.“ říká Jamec Barclay, ředitel týmu Jaguar TCS Racing.

Jaguar TCS Racing vítěz

Jedním z důležitých partnerů Jaguar TCS Racing je společnost Castrol, jejímž autorizovaným distributorem pro Českou republiku a Slovensko je společnost Servind. Castrol je jedničkou na trhu výrobců olejů a maziv pro segmenty autoopravárenství, ale i širokého spektra průmyslu, včetně vesmírných programů a závodních týmů z různých odvětví.

Závodní stáj Jaguar TCS Racing a společnost Castrol společně spolupracovaly prostřednictvím rozsáhlého technického výzkumu na trati i mimo ni, aby vyvinuly více kapalin pro závodní převodovky.

Během této sezóny byla použitá převodová kapalina shromážděna z vozu Jaguar I-TYPE 6 a poté znovu rafinována pomocí speciální technologie, aby se získala její hlavní složka základového oleje. Tento znovu rafinovaný základový olej byl poté smíchán s výkonnými aditivy, aby se vytvořila svěží, kruhovitější převodová kapalina EV pro provoz v převodovce Jaguar I-TYPE 6. Tento přístup snižuje množství odpadu a doufáme, že tento proces budeme moci opakovat znovu a znovu!

Jaguar TCS Racing testování

SKUTEČNĚ ČISTĚ ELEKTRICKÉ ZÁVODY

ABB FIA Formula E je o budoucnosti e-mobility. Naše společné chápání toho, jak využíváme energii v příští generaci silničních vozidel, je řízeno technologickým vývojem, který je v současnosti realizován v nejrychlejších čistě elektrických závodních sériích na světě.

Být úspěšný ve Formuli E znamená rekuperovat a využívat energii pro velice náročné závody tím nejefektivnějším způsobem prostřednictvím energie z baterie a regenerace energie.

K tomu jsou zapotřebí sofistikované elektromotory, které běží při výrazně vyšších otáčkách než tradiční spalovací motory, a pokročilé převodovky s vysokým třením, které pracují při extrémně vysokých teplotách. Všechny tyto komponenty potřebují speciálně vyvinuté kapaliny pro elektromobily, které mohou účinně fungovat v jedinečných a extrémních podmínkách, ale jsou také kompatibilní se součástkami, které vodí elektřinu.

„Abychom neustále zlepšovali náš výkon na trati, potřebujeme ty nejlepší partnery, kteří se vyvíjejí, posouvají a pracují vedle nás. Inovativní automobilová maziva Castrol jsou pro tým obrovským přínosem, takže nás samozřejmě těší, že jsme mohli společně závodit v 10. sezóně šampionátu ABB FIA Formula E.“ dodává James Barclay, ředitel týmu Jaguar TCS Racing. 

Jaguar TCS Racing slaví celá továrna

Společnost Castrol zavedla v Evropě nové obaly, které využívají až o 20 % méně plastů

Společnost Castrol, jejímž jsme autorizovaným distributorem pro Českou republiku a Slovensko, představila nový design své řady lahví pro doplňování maziv na evropský trh. V některých lahvích je použito až o 20 % méně plastů. Nově navržené lahve jsou k dispozici všem automobilovým servisům a maloobchodníkům už od roku 2023, a to ve velikostech půl litru, jeden litr, čtyři litry a pět litrů. Další jejich výhodou je, že v porovnání s předchozími lahvemi zabírají na regálech méně místa a snadněji se přepravují.

Uvedení nově navržených lahví je součástí strategie udržitelnosti PATH360, která má za cíl pomáhat ve společnosti Castrol snižovat množství odpadu, omezovat uhlíkovou stopu a zlepšovat naše životy. Nová pětilitrová lahev společnosti Castrol v Evropě využívá o 20 % méně plastů než předchozí pětilitrová lahev, která je jedním z nejprodávanějších produktů značky Castrol.

Castrol nové obaly

Od roku 2019 byly nové lahve zavedeny na několika mezinárodních trzích společnosti Castrol, včetně Číny a Indie, takže společnost mohla díky tomu spotřebovat o 4 000 tun méně plastu ve srovnání s malými lahvemi předchozích designů. Očekává se, že v Evropě nové lahve ušetří přibližně 1 000 tun plastu ročně (ve srovnání s předchozími malými lahvemi a v součtu s celým sortimentem lahví).

U pětilitrové lahve byly ostré rohy lahve změněny na chytré vroubky, jejichž cílem při návrhu byla větší pevnost a odolnost. Celkový tvar lahve byl také optimalizován, aby se na palety a regály vešlo více lahví. Díky optimalizaci prostoru a s tím související přemístění rukojeti do rohu můžeme nyní na jednu paletu umístit o 28 % více kartonů se čtyřlitrovými lahvemi než dříve. Obdobně se nyní na jednu paletu vejde 36 kartonů s pětilitrovými lahvemi, zatímco dříve to bylo jen 28 kartonů.

Společnost Castrol doplnila řadu prvků, včetně tepelné pečeti, uzávěru s vyraženým logem Castrol a ochranou proti neoprávněné manipulaci, které chrání integritu produktů a poskytují zákazníkům ještě větší jistotu, že lahve obsahují originální maziva a kapaliny Castrol.

Shailendra Gupte, marketingový ředitel EMEA ve společnosti Castrol, říká: „S postupným přechodem odvětví mobility i celého průmyslu k udržitelnější budoucnosti chtějí zákazníci větší výběr a stále udržitelnější řešení. Nové obaly tomu napomáhají a zároveň jsou v souladu s naší novou identitou značky. Společně dávají najevo závazek společnosti Castrol investovat do budoucnosti, vytvářet nové příležitosti k růstu a úspěchu a zároveň uspokojovat měnící se potřeby našich zákazníků.“

Text: Miloš Vopátek
Foto: Jaguar TCS Racing

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení