Supersport elegán, kterému doba nepřála. Jaguar XJ220

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
3. 3. 2025

Vnější tvary se vyznačují elegancí a ladností, se kterými se u jeho dobových konkurentů nepotkáte. Odkazují se na předky jako byl Jaguar D-Type z padesátých let nebo třeba závodní monopost XJ13 z let šedesátých. Číslovku z označení XJ220 můžete rozkódovat jako nejvyšší možnou maximální rychlost, tedy 220 mil za hodinu (352 km/h). V roce 1991 mu na oválu Nardò naměřili maximální rychlost 349,4 km/hod, což by na rovné trati v přepočtu znamenalo dokonce 359 km/hod. Do příchodu McLaren F1 tak v Guinessově knize rekordů držel rekord nejrychlejšího sériového vozu. Stejně jako u vrstevníků Ferrari F40 a Porsche 959 byla jeho studie inspirována parametry soutěžní skupiny B, i když si Jaguar na rozdíl od nich ambice na prohánění závodních Peugeotů nebo Audi v rallyových kláních nedělal.

Lidé od Jaguaru chtěli navázat na dřívější sportovní úspěchy značky, a tak vlastně vznikl prototyp speciálu s lehkou hliníkovou karoserií, osazený dvanáctiválcovým motorem s pohonem všech kol. S jeho produkci do běžného provozu se na začátku vlastně ani nepočítalo.

Na voze tři roky pracovala skupinka nadšenců, která si říkala „The Saturday Club“, protože se jeho vývoji a konstrukci věnovali převážně o sobotách a ve svém volném čase.

Jaguar XJ220
Veřejnosti byl prototyp představen na birminghamské show v říjnu roku 1988, kde vzbudil nevídaný zájem a na základě těchto pozitivních reakcí byl schválen do sériové výroby. Jaguar v té době neměl na produkci takového speciálu ani čas a ani prostory, a proto jeho výrobu převzala divize Jaguar Sport, která byla společným projektem Jaguaru a společnosti Tom Walkinshaw Racing (TWR), která pro Jaguar zajišťovala závody a produkci malých sérií vysokovýkonnostních speciálů. S rozhodnutím vyrábět XJ220 pro běžný provoz bylo ale potřeba udělat mnoho nezbytných změn.

Tou nejvýraznější bylo nahrazení původního dvanáctiválce motorem V6 o objemu 3,5 l ze závodních speciálů XJR-10 a XJR-11 a změnu koncepce pohonu všech kol pouze na pohon zadní nápravy. To z důvodu garantování životnosti při běžném užívání, ale i jako reakce na zpřísňování emisních norem. V TWR také zapracovali na redukcí hmotnosti. Z původních 1 690 kg u prototypu se dostali na ca 1 360 kilo. Kromě výměny motoru toho dosáhli zkrácením auta o 254 mm. To bylo umožněno právě nahrazením relativně malým vidlicovým šestiválcem, který byl dopován dvojitým turbodmychadlem.

Výkonem 542 koní při 7 000 ot/min. a točivým momentem 644 Nm při 4 500 ot/min. dokonce překonával původní parametry dvanáctiválce o objemu 6,2 l. Na zadní nápravu byl přenášen úctyhodný výkon pomocí přímo řazené pětistupňové převodovky. 

Jaguar XJ220 zadní pohled

Přes obdivuhodné technické parametry, elegantní styl, propracovanou aerodynamiku s činitelem odporu vzduchu 0,36 a skvělý rodokmen se Jaguar XJ220 opravdové lásky a pohádkového života přesto nedočkal. Prvotní boom, kdy hned zpočátku nějakých 1 500 zákazníků zaplatilo zálohu 50 000 liber za předběžnou objednávku, následně díky kolísající ekonomice a tím i prudkému ochlazení zájmu o supersportovní vozy na začátku devadesátých let, rychle opadl.

Svou část viny na tom nesl i samotný Jaguar, kdy původní dvanáctiválec nahradil šestiválcem, navíc logicky se zcela nesrovnatelným zvukem. Z původního prototypu pak třeba zmizely atraktivní, vzhůru otevírané dveře. Zákazníci se cítili podvedeni. Po dvou letech od objednání, kdy vozy vlastně ještě nebyly ani na světě, jejich tržní hodnota klesla pod původní celkem nastřelenou cenu. Došlo tak na řadu soudních sporů, které se táhly až do roku 1994, kdy automobilka nabídla možnost odstoupit od smlouvy za ne zcela malý jednorázový poplatek 150 000 dolarů.

Původního záměru vyrobit aspoň 350 kusů tak dosaženo nebylo. Produkce skončila kolem 280 vyrobených aut. Přesto jich ještě mnoho Jaguaru zbylo na skladech a hledal pro ně uplatnění. I přes problémy s homologací na trhu ve Spojených státech se mu je nakonec díky zmírnění certifikačních podmínek pár podařilo umístit také zde.

Automobilka rovněž zkusila postavit odvozenou zavodní verzi pod označením XJ220C jak pro Evropu, tak Ameriku. Přestože je Jaguar věhlasný svým působením v motosportu, zde mu sudičky opravdu nepřály a očekávané výsledky se nedostavily.

Jaguar XJ220 interiér

Jaguar si však místo na výsluní zcela jistě mezi ostatními dobovými supersporty zaslouží. Minimálně svou elegancí, koženým interiérem, luxusní výbavou a světovým rychlostním rekordem. Dnes je Jaguár díky svým parametrům, ale i velmi nízkému počtu vyrobených kusů horkým zbožím a jeho ceny míří nahoru.

Text: Tomáš Cafourek
Foto: Jaguar a archiv autora


Kontakt: SERVIND s.r.o., Ke Kopanině 488, Tuchoměřice
Zákaznické centrum Čechy: tel.: 220 400 490, e-mail: objednavky@servind.com
Zákaznické centrum Morava: tel.: 545 544 840, e-mail: brno@servind.com

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení