Lakování historických vozů
Hodnotu automobilu nelze vždy vyjádřit v penězích.
To platí o to více v případě, že model automobilu už se nevyrábí – a možná už se nevyrábí i několik desetiletí. Počet těchto historických a často jedinečných vozů neustále roste – stejně jako počet motoristů, kteří mají zájem o to, aby se tyto automobily dožily budoucnosti. S naší pomocí.
Opravárenské a lakýrnické práce tohoto druhu vyžadují odborné znalosti a dovednosti, a to nejen proto, že majitelé mají tendenci být velice vášniví, co se týká péče o jejich čtyřkolové miláčky. Ale bez ohledu na to, zda je potřeba opravit malý škrábanec nebo přelakovat celý jeden díl, Standox je tady, aby Vám pomohl:
- Odhadnout náročnost všech pracovních kroků
- Účinně ochránit historické díly proti korozi
- Najít správný barevný odstín
- Namíchat barvu v souladu s ekologickými normami
- Vyleštit opravený povrch tak, že bude vypadat jako nový
Inspirujte se krásou historických vozů na Classic days 2011.
Standox Classic Color
Automobilové odstíny přicházejí a zase odcházejí. K dnešnímu dni se v samotném Standowinu nahromadili desítky tisíc barevných odstínů. Tento, odstíny vyhledávací, software umožňuje rychle najít aktuální i historické barvy a převést je do odpovídajících receptur vhodných pro různé lakovací systémy Standox.
Ale co když si prostě jen chcete prohlédnout barvu Vašeho historického Triumphu, kterou byl nalakovaný před několika lety? Nebo když se chcete podívat, zda barva Vašeho Panharda je skutečně ta původní? Nebo chcete jednoduše vědět, které barvy se používaly na jednotlivé historické modely Mercedes-Benz?
Originální a původní Standox dokumentace evropských automobilových značek – od Auto Union až po Volvo, řazeno podle zemí – zahrnuje všechny odstíny, používané těmito výrobci zpátky v čase.
Historie autolaků
Není to ani motor, ani palubní deska, ani převodovka - ne! To co potenciální kupující automobilu obvykle vidí jako jedno z prvních věcí je krásný odstín laku. V začátcích automobilové výroby bylo všechno jinak. Stejně jako technologie ukrývající se pod kapotou, i technologie lakování má za sebou dlouhou cestu od běžně používané ševcovské smoly až po vodou ředitelné laky.
Začátky
První automobil, patentovaný Benz-Motorwagen, nebyl vůbec lakovaný. Karl Benz všechny kovové části chránil proti korozi pouze jakousi ševcovskou smolou. V té době byly k dispozici pouze dva základní produkty, používané jako barva: olejový lak na bázi lněného oleje nebo, pokud byla žádoucí výjimečná kvalita, jantarové laky, získávané ze zkapalněných jantarových pryskyřic, které byly ovšem velmi drahé. Termín "jantarová žlutá" se používal ještě dlouhou dobu, a to i poté, co byly přírodní pryskyřice postupně nahrazeny syntetickými.
Historie lakování
Oprava klimaticky vysoce citlivých nitro-laků byl pro tehdejší lakýrníky velice tvrdý oříšek – ze zásoby základních laků musel složitým procesem namíchat ten správný odstín.
Po zavedení nitrokombinačních laků inklinovali lakýrníci k používání těchto produktů, protože byly snadno kombinovatelné s vypalovacími laky ze sériové výroby. Až do pozdních 60. let minulého století byly nitrokombinační laky používány v lakovnách, které neměly stříkací ani sušicí kabinu.
Historie barev
Od tmavě zeleného „kočárového“ laku, přes "perleťově bílou" nebo "inckou oranžovou" až po "reflexní stříbrnou" - pokud se podíváte zpět na automobilové laky za posledních sto let, nevyhnutelně se ponoříte do ducha té doby. To, co kdysi bývalo posledním módním výkřikem, bylo o den později zastaralé pouze proto, aby se to za několik let znovu stalo vyhledávaným sběratelským kouskem. Především v nás však putování historií barev vyvolává vzpomínky dob dávno minulých, na krásné pouliční scenérie a čtyřkolové legendy.
Černé časy
Automobilový fanoušci možná milují sledování starých filmů jednoduše proto, že se v nich ukazují historické vozy. Pohled na staré snímky vyvolává efekt „stroje času“ a oni si mohou užívat pocitu „návratu do minulosti“. Některé modely vozů je téměř nemožné si představit v jiné barvě než v té, která je pro ně typická – to vyvolává tu největší nostalgii – například VW Beetle ve své světle modré nebo DAF 46 se svou barvou „Žlutá sahara“. Kdykoli se tito veteráni ukážou na nějaké výstavě nebo setkání historických vozidel v očích obdivovatelů svítí jako ikony dob minulých.
Opravárenské systémy
Nostalgie není vždy dobrý rádce, pokud jde o nanesení nového laku na starý „poklad“. Nejen proto, že použití rozpouštědlových basislaků je v současnosti v mnoha zemích zakázáno, ale také proto, že moderní lakovací systémy poskytují nejlepší možnou ochranu a perfektní vzhled.
Od ledna 2007 musí autoopravárenské laky ve všech členských zemích EU splňovat směrnici o organických rozpouštědlech, známých také jako VOC (Volatile Organic Compounds). Zákon stanovuje výjimky pouze u skutečně originálních historických vozidel, které příslušné orgány označily jako vozidla zvláštní historické a kulturní hodnoty. VOC směrnice stanovují přesné limity pro podíl organických sloučenin, které se uvolňují do ovzduší při procesu lakování.
To je důvodem proč jsou systémy Standohyd Basecoat a Standox VOC jedničkou v oblasti lakování prestižních a historických vozů.
Ochrana proti korozi
Pokud jde o restaurování historický karoserií, má trvalá antikorozní ochrana nejvyšší prioritu. Je proto velmi důležité, aby se zabránilo kontaktu mezi tmelem a holým plechem.
Doba se mění a tato změna se promítá i do výroby karoserií. Jak jinak lze vysvětlit fakt, že současní výrobci automobilů garantují 12-ti letou záruku na prorezavění karoserie?
Oproti tomu karoserie starých vozidel často velice trpí všudypřítomnou vlhkostí. Při opravě prestižních nebo historických vozidel proto hraje ochrana proti korozi hlavní roli.
Do konce 80. let minulého století byly jen zřídka používány materiály z plastu nebo hliníku. Karoserie vozidla se nejčastěji vyráběla z plechu, jehož nejhorší nepřátelé na silnici, byli déšť a špinavá voda, stříkající na auto zespoda. Následek? Nemálo vozidel muselo být vyřazeno z provozu, protože se změnily na hromadu šrotu.
Jedním z hlavních důvodů, proč majitelé prestižních a historických vozidel svá auta renovují je touha uchránit je od stejného osudu. Konec konců, současná ochrana karoserií je mnohem snazší, než tomu bylo před několika desítkami let.
Ošetření podkladu
Je starý lak stabilní? A mohu na něj nanášet další vrstvy? Toto jsou dvě zásadní otázky, které by si měl profesionální lakýrník položit před tím, než začne na starý lak nanášet jeden ze současných moderních lakovacích systémů.
Konec konců, historická vozidla byla často lakována nitrocelulózovými nebo termoplastickými laky. Oba typy těchto laků se ale mohou z plechu odloupnout, když se dostanou do kontaktu s rozpouštědly, obsažených například v 2K akrylátovém plniči. To má ve výsledku dopad nejen na přilnavost, ale také na finální vzhled celé opravy. Takový typ starých laků tedy nemusí být vždy vyhovující jako podklad pro druhé lakování.
Správný barevný odstín
Někdy se to podaří rychle. Někdy to trvá trochu déle. Ale i tam, kde se jedná o skutečně unikátní kousek, Vám Standox dokáže pomoci najít ten pravý odstín a recepturu.
U mnoha veteránů dokáže pouze ten správný barevný odstín navodit zpět pocit „starých časů“. Nakonec, co by bylo Ferrari 250 GT Berlinetta bez své sytě červené? Nebo Mercedes Benz 600 aniž by byl lakovaný typickou hlubokou černou? Nicméně v dřívějších dobách nebyly tyto barevné odstíny tak přesně popsány a dokumentovány, jako je tomu dnes. Díky tomu nelze dohledat mnoho původních odstínů, a to ani ve světových archivech.
Některá historická vozidla toho mají za sebou opravdu hodně: hodně slunce, hodně deště, mnohá léta a mnohé zimy. Vlivem těchto faktorů došlo na některých místech k vyblednutí originální barvy a počasí zanechalo nenávratně své stopy. Problém je, že patina získaná v průběhu těchto let znesnadňuje určení správného odstínu.
To jsou pouze dva z mnoha důvodů, proč Standox doporučuje použít spektrofotometr Genius ve spojení s programem Standowin.
Historické vozy u nás
Snad nejznámější sbírku historických vozů u nás vlastní rodina Samohýlů ze Zlína. U zrodu této unikátní sbírky byl pan Alois Samohýl, který bohužel nedávno v roce 2011 zemřel ve svých 82 letech. Ještě před tím, než po změnách v roce 1989 založil vlastní firmu Samohýl Motor Zlín, byl pan Alois Samohýl nejúspěšnějším prodejcem značky Škoda v tehdejším Československu. Po jeho smrti v řízení holdingu i impozantní sbírky úspěšně pokračuje syn Ladislav s vnukem Martinem.
Rok 1953 byl rokem, kdy pan Alois Samohýl objevil svou lásku k veteránům. Bylo to při příležitosti šestidenních motocyklových závodů, v rámci mistrovství světa, které se konaly ve Zlíně. Během večera u příležitosti oslav této události, měl premiéru britský komediální film „Genevieve“, pojednávající o závodech veteránů z Londýna do Brightonu. Mladý Alois Samohýl byl okouzlen a ze dne na den se rozhodl, že se tohoto závodu zúčastní. V roce 1964 se mu jeho sen splnil, když se tohoto slavného závodu zúčastnil jako řidič červeného dvouválcového Laurin&Klement, který byl vyroben v roce 1905.
Brzy na to začal pan Samohýl se sbíráním historických vozidel. Jeho sbírka ve Zlíně a jinde zahrnuje kolem 150 vozidel. Patří mezi ně i takové poklady jako Mercedes Benz Parsival z roku 1902 - od kterého existují už pouze dva exponáty, Laurin&Klement vyrobený v roce 1907 – obrněná limuzína, modré Bugatti 35A a legendární model Ford T, první auto z montážní linky.
Některé z exponátů pana Samohýla se dostaly dokonce až na filmové plátno. Mohli jste je vidět například ve filmech o Indiana Jonesovi stejně jako ve filmové verzi klasického románu Ericha Maria Remargueho „Na západní frontě klid“. Je zřejmé, že automobilové poklady v jeho vlastnictví vyžadují speciální péči. Mnoho z nich kompletně zrestauroval. A pokud jde o lakování, Alois Samohýl mnoho let spolupracoval se Standoxem, jako dodavatelem profesionálních autolaků. V této spolupráci pokračuje i jeho rodina.
„Standox nám nabízí nejlepší kvalitu laků“ říkal s přesvědčením, „a na veteránech je tato skutečně vynikající kvalita vidět i po mnoha letech.“
Pokud se chcete dozvědět více, stáhněte si naší Standoteku „Historická vozidla“.