Lepící páska místo zátky. V úzké spolupráci s firmou Porsche

Zpět na výpis
Hlavní kategorie článků
1. 3. 2023

Na spolupráci mezi dvěma světoznámými značkami není dnes nic zvláštního. Ovšem zpráva o tom, že Porsche nebude na prestižním elektrickém modelu Taycan spolupracovat s Teslou a místo toho zvolila společnost tesa, mnohé znalce automobilové branže překvapila. Pro robotické zakrývání otvorů v karoserii se tak používají speciální lepicí výseky tesa®.

Modely Porsche vyráběné v hlavním závodě automobilky ve Stuttgartu-Zuffenhausenu byly vždy považovány za vlajkovou loď moderního inženýrství. Některé automobilové novináře proto velmi překvapilo, když firma Porsche AG oznámila, že vyvinula nový výrobní proces ve spolupráci se společností tesa. Znamená to snad, že stylové sporťáky budou držet pohromadě pomocí pásky?  Tuhle otázku si mohli čtenáři klást při pohledu na titulky mnohých odborných časopisů. Odpověď zní jasně: Ano, ale určitě to nebude kancelářská lepicí páska tesafilm®!

10 miliard otvorů v karoseriích

Každý rok je na celém světě nutno zakrýt více než 10 miliard otvorů v karoseriích, které plní svůj účel při lakování. Když je ale nalakováno, je nutné je trvale uzavřít, aby následně nezpůsobovaly korozi. Často se tak děje ručně pomocí plastových zátek, což je časově náročné, namáhavé a vyžaduje to lidskou obsluhu. Alternativou jsou lepicí výseky od firmy tesa, které rychle a spolehlivě nalepí i roboti.

V úzké spolupráci s techniky 

Firma Porsche AG je dlouholetý obchodní partner společnost tesa. Společný projekt pro automatizované uzavírání otvorů, uskutečněný ve výrobním závodě automobilky v Zuffenhausenu, byl úspěšně dokončen a přinesl kompletní robotický výrobní proces. „Přesnost polohování výseku k otvoru je ve srovnání s manuálním procesem výrazně vyšší, až 100% účinnost za polovinu času.“ řekl David Caro, Corporate Vice President | BU Automotive ve společnosti tesa SE.

Prvním vozem na světě, u nějž se tato automatická technologie využila, je plně elektrický model Porsche Taycan. Efektivnější zakrývání otvorů výrazně zvyšuje efektivitu celého výrobního procesu. „Inovace byly vždy hlavním motorem našeho ekonomického úspěchu,“ tvrdí Albrecht Reimold, člen správní rady pro výrobu a logistiku v Porsche AG. „Je třeba zavádět nové inovace. Vyžaduje to odvahu a tvůrčí svobodu.“

Lepicí páska, která funguje jako parta hasičů 

V porovnání s běžnou plastovou zátkou mají lepicí výseky z pásky tesa® spoustu výhod. Zátka musí být stejného tvaru a velikosti jako otvor, aby správně dosedla. Oproti tomu jedním samolepicím výsekem z pásky lze zakrýt otvory s různou šířkou, stačí ji případně nalepit několikrát přes sebe. Celý proces je tak méně složitý a náročný na čas. Kromě toho mají samolepicí výseky tesa® i další výhody. Základní vrstva tesa® PunctureGuard chrání před korozí pomocí dokonalé přilnavosti, vysoké mechanické odolnosti a dobrého tlumení hluku. Samolepicí výseky jsou tenké jen jeden milimetr, přitom jsou ovšem nesmírně pevné (vydrží po celou životnost vozu) a výrazně lehčí než přibližně šestimilimetrové plastové zátky. To je vhodné především u elektrických vozů, kde každý gram znamená nižší dojezd. Náš speciální produkt tesa® FireGuard, vyvinutý kvůli tzv. bateriové stopě, a tudíž určený hlavně pro elektrické baterie, odolá plamenům s teplotou až 500 stupňů po dobu šesti minut, takže chrání kabinu a řidič i další pasažéři stihnout bezpečně opustit vůz v případě, že vadná baterie vzplane. 

Flexibilita a rychlost díky robotům 

„Naše automatická aplikační jednotka tesa® EfficienSeal vznikla díky odborným znalostem pracovníků firmy tesa a je zárukou, že zakrytí otvorů bude odpovídat požadované kvalitě.“, vysvětluje David Caro, viceprezident automobilové divize tesa. Díky inovativní automatizované technologii nabízí tesa svým zákazníkům v automobilovém průmyslu vysoce flexibilní řešení: V závislosti na typu vozidla a na umístění a počtu otvorů v karoserii může robot aplikovat různé záplaty podle potřeby, stačí pouze měnit aplikační hlavu.

Jako ementál...

 ... tak vypadá karoserie auta ve výrobní hale. Kde se všechny ty otvory, na některých modelech je jich více než 200, berou a k čemu slouží? Některé otvory umožňují montáž různých komponentů, k nimž by se jinak nedalo dobře dostat, nebo slouží k přepravním účelům. Většinou jsou ovšem otvory nutné při lakování, aby se lak dostal na všechna potřebná místa a pak odtekl, čímž se karoserie plně chrání před korozí. Po dokončení práce je ovšem nutno otvory zakrýt, aby se jimi nedostávala do karoserie vlhkost či nečistota nebo aby se zabránilo proudění vzduchu a následné hlučnosti.

„Spolupráce s Porsche je vynikajícím příkladem toho, jak tesa jako dlouhodobý partner automobilového průmyslu podporuje inovace a nabízí řešení zaměřená na budoucnost, která přináší přidanou hodnotu našim zákazníkům.“, řekla Angela Cackovich, Head of Direct Industries ve společnosti tesa SE. 

Vsuvka v textu/Zajímavost:  25 000 kg! To je celková hmotnost, s níž musí dělníci pohnout palci za jednu směnu, aby zatlačili cca 3 500 plastových zátek do otvorů v karoseriích. Znamená to značnou ergonomickou zátěž.

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení