Příběh novoročenky 2023
Stříbrné šípy Mercedes-Benz. Když v padesátých letech vstoupil tým Mercedes do formule 1, v tisku se o jeho vozech psalo jako o Stříbrných šípech, symbolu velkých úspěchů, s odkazem na předválečnou éru německých vozů se stříbřitými hliníkovými trupy.
Velká cena Monaka 1955, kterou znázorňuje náš obrázek, se jim ovšem moc nepovedla. Z první pozice sice odstartoval Juan Manuel Fangio (č. 2), následovaný Stirlingem Mossem (č. 6), ale v polovině závodu musel odstoupit kvůli technické závadě. Moss převzal vedení, ale po dvaceti okruzích jej zradil motor a byl klasifikován s velkou ztrátou na 9. místě. K dovršení pohromy Mercedesu nedojel ani třetí vůz řízený Francouzem Simonem. Samostatnou kapitolou je start dvojnásobného mistra světa Alberta Ascariho (na obr. s červenou Lancií "vykukuje" zcela vpravo), který se v kvalifikaci vklínil mezi oba Mercedesy a po jejich odstoupení vedl, ale po smyku v šikaně skončil ve vodách přístavu. Vyvázl jen se zlomeninou nosu, ovšem o čtyři dny později zahynul při testování v Monze. Pro úplnost dodejme, že GP Monaco 1955 vyhrál Maurice Trintignant na Ferrari.
Jiří Rameš
Narozen 1954 v Děčíně. Přestože nemá výtvarné vzdělání, už během studií na střední průmyslové škole strojní začal jeho kresby automobilů zveřejňovat největší motoristický časopis Svět motorů (1973). Postupem času jeho práce publikovaly i další časopisy, jako Motoristická současnost, Automobil, AutoTip nebo německý Fernfahrer Magazin. Jeho obrazy vlastní mnoho českých i zahraničních automobilových závodníků, manažerů a firem (mj. na přání Emersona Fittipaldiho maloval jeho mistrovský Lotus 72 JPS). Je také autorem barevného provedení špičkových závodních formulí Avia a oficiálního barevného designu vozů Škoda Motorsport, které tovární tým používal do konce osmdesátých let minulého století. V posledních letech vytvořil celou kolekci obrazů, se kterými se pravidelně setkáváte na našich novoročenkách.