Opravy moderních karoserií

Zpět na výpis
Tiskové zprávy
4. 12. 2019

Nové trendy v oblasti konstrukce karoserií vnášejí velké změny i do technologií oprav. Když se na přelomu století začaly v konstrukci karoserií objevovat díly, z tepelně tvarovaných, vysokopevnostních materiálů, vypadalo to jako další krok ke zpevnění karoserie, se kterým si konstruktéři vystačí minimálně na stejně dlouhou dobu jako kdysi u samonosné karoserie.

Nové trendy v oblasti konstrukce karoserií vnášejí velké změny i do technologií oprav. Když se na přelomu století začaly v konstrukci karoserií objevovat díly, z tepelně tvarovaných, vysokopevnostních materiálů, vypadalo to jako další krok ke zpevnění karoserie, se kterým si konstruktéři vystačí minimálně na stejně dlouhou dobu jako kdysi u samonosné karoserie.

Díky zvětšujícím se požadavkům na větší bezpečnost a nižší emise, stáli konstruktéři před problémem vyrobit pevnou a pokud možno co nejlehčí karoserii. Samozřejmě za patřičnou cenu odpovídající hodnotě vozidla. Tento trend stál za vznikem dnešních moderních karoserií, tvořenými kombinací různých druhů materiálů.

Dnešní karoserie se ve většině případů skládá nejenom z ocelových plechů a jiných prvků, ale i z konstrukčních dílů z tlakem odlévané slitiny hliníku a několika druhů tepelně tvarovaných, vysokopevnostních ocelových dílů s různě předdefinovanou pevností. Každý výrobce má tyto konstrukční materiály různě pojmenované. Zpravidla platí, že se v každé karoserii objevují tři až čtyři druhy vysokopevnostních ocelí.

Při opravách částí z vysokopevnostních materiálů je důležité se oprostit od zvyklostí karosářů a zohlednit fakt, že postižené konstrukční místo nelze opravovat rovnáním a taháním. A to ani při malém poškození. Vždy je též důležité postupovat dle opravárenských pokynů a postupů výrobce a ve většině případů je nutné poškozenou část vyměnit jako celek, protože tepelné zatížení tohoto materiálu při svařování by trvale oslabilo pevnost konstrukčního dílu.

Samostatnou kapitolou jsou opravy oblastí tvořené slitinou hliníku a ocelového dílu, v těchto částech karoserie přichází ke slovu nýtování a lepení konstrukčními lepidly, které v těchto oblastech slouží i jako izolace obou materiálů a zabraňují kontaktní korozi. Vyrovnávání a obnova tvaru je nepřípustná.

Zdeněk Ticháček, specialista rozvoje obchodu společnosti Servind

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení