Příběh novoročenky 2025
Rakouský pilot formule 1 Niki Lauda se v sedmdesátých letech minulého století proslavil dvěma tituly mistra světa za volantem Ferrari (1975 a 1977), pomineme-li téměř fatální nehodu na Nürburgringu 1976.
Na našem obrázku je v roce 1973 ještě za volantem vozu BRM P160. Vůz poháněl vidlicový dvanáctiválec objemu 2 998 cm3 , ale přestože měl tým British Motor Racing masívní podporu tabákového koncernu Marlboro a v sezóně 1973 za něj startovali čtyři jezdci, trpěl technickými závadami a nedosáhl výraznějších úspěchů, nejlépe 4. místo v Kanadě, J.P. Beltoise. Niki Lauda v následující sezóně přešel k Ferrari, kam ho z BRM následoval i Clay Regazzoni a spolu vrátili italskou značku na výsluní formule 1.
Jiří Rameš
Narozen 1954 v Děčíně. Přestože nemá výtvarné vzdělání, už během studií na střední průmyslové škole strojní začal jeho kresby automobilů zveřejňovat největší motoristický časopis Svět motorů (1973). Postupem času jeho práce publikovaly i další časopisy, jako Motoristická současnost, Automobil, AutoTip nebo německý Fernfahrer Magazin. Jeho obrazy vlastní mnoho českých i zahraničních automobilových závodníků, manažerů a firem (mj. na přání Emersona Fittipaldiho maloval jeho mistrovský Lotus 72 JPS). Je také autorem barevného provedení špičkových závodních formulí Avia a oficiálního barevného designu vozů Škoda Motorsport, které tovární tým používal do konce osmdesátých let minulého století. V posledních letech vytvořil celou kolekci obrazů, se kterými se pravidelně setkáváte na našich novoročenkách.