Projekty pro úsporu energie u našich zákazníků

Moderní lakovny už nejsou jen o dokonalém laku, ale také o chytrých technologiích, které šetří energii i náklady. Naše inovativní řešení přinášejí zákazníkům výrazné úspory a zároveň zvyšují efektivitu celého procesu. Díky nim se nám podařilo optimalizovat provoz u předních hráčů v automobilovém průmyslu, jako jsou Auto Jarov a Auto Opat. V článku se dozvíte, jak přesně tyto technologie fungují, jaké konkrétní benefity přinášejí a proč se stávají standardem v moderních lakovnách. Pokud hledáte způsob, jak snížit provozní náklady a zároveň pracovat udržitelněji, tento článek je právě pro vás. Přečtěte si více a objevte revoluci v lakovnách!
Auto Jarov
Společnost AUTO JAROV oslavila v loňském roce 30 let, svoji činnost zahájila 1. ledna 1993 v prostorách tehdejší Mototechny v Praze na Jarově. Obchodní komplex vznikal postupně, ale již od počátku se nabídka firmy orientovala na prodej a servis vozů Škoda a značek patřících do koncernu Volkswagen Group, tedy osobní a užitkové vozy Volkswagen, SEAT, Audi, CUPRA. Postupem času přidala do svého portfolia také nekoncernovou značku Honda a její prodej vozů, motocyklů, motorových strojů a zahradní techniky. Od roku 2013 rozšířila svou působnost do Kunratic, kde postupně našly zázemí značky Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy a Audi.
V Auto Jarov kladou velký důraz na péči o zákazníka, a proto neustále zdokonalují své servisní zázemí, které svou kapacitou pojme až 250 zakázek denně. Dílny pro jednotlivé značky jsou vybaveny špičkovou servisní technikou. My jsme využili pozvání a navštívili jejich karosárnu a lakovnu, které patří k těm nejmodernějším a nejlépe vybaveným v tuzemsku. Právě zde nám bylo ctí instalovat zcela nový lakovací box od německé společnosti Wolf s rekuperační jednotkou a další dvě rekuperační jednotky byly kvůli úspoře energie doinstalovány i na stávající dva boxy LUTRO. Během návštěvy jsme krátce vyzpovídali provozního ředitele Auto Jarov, pana Martina Kulhánka.
Dlouhodobě patříte k největším autorizovaným prodejcům a servisům v republice. S tím souvisí i adekvátní zázemí oprav po nehodách. Kolik zakázek projde měsíčně vaší karosárnou a lakovnou?
Karosárnou prochází zhruba 550 zakázek měsíčně. Lakovnou může projít malinko víc, protože nějaké věci přicházejí rovnou ze servisu, kdy mechanická dílna posílá drobnější věci, jako jsou kliky po krádežích, zrcátka nebo drobnější opravy nárazníků. U karosárny a lakovny jako takové ale standardně evidujeme šest set zakázek měsíčně.
Kolik lidí celkově pracuje aktuálně na Jarově a kolik lidí z toho je na karosárně a lakovně?
Na Jarově bude v tuto chvíli řádově pracovat 560 zaměstnanců a na karosárně a lakovně je to mezi 50 až 60 pracovníky. Když jsme procházeli firmou, je vidět, že se jedná o opravdu velký provoz, kde se lidé nezastaví.
Pracujete na karosárně a lakovně na více směn, nebo tam nějakým jiným způsobem střídáte lidi?
V zásadě velká část pracovníků chodí na jednu směnu, ale speciálně lakýrníci v lakovacích boxech, alternují na dvě směny, abychom opravdu efektivně využili kapacitu a potenciál lakovacích boxů. Díky tomu jsme schopni rychle reagovat a obsloužit co nejvíce zákazníků.
Chápu to tedy dobře, že na lakovně jsou zaměstnanci specializováni a rozděleni na přípraváře a autolakýrníky?
Přesně tak, přičemž přípraváři chodí prakticky všichni na ranní směny, lakýrníci fungují ve dvou směnách.
V současné době je to stále aktuální otázka. Jak bojujete s dlouhodobě vysokými cenami energií a dalších souvisejících věcí a souběžně s tím na požadavek trhu, na rychlost prováděných oprav?
Obecně to trvá již několik let, kdy šly ceny plynu nahoru. Úsporám jsme se ale věnovali už předtím. Nechci říct, že nás k tomu dotlačily jenom narůstající ceny. Společně s vámi jsme vyměnili nejstarší lakovací box, který nebyl už tak efektivní, za nový úsporný s rekuperací. Do stávajících boxů, které máme také od vás, jsme rovněž pro zvýšení úspory doplnili systém rekuperace. Díky vám máme nyní jedny z nejkvalitnějších a nejúspornějších boxů, které jsou aktuálně na trhu. Používáme rychleschnoucí materiály, aby zakázka prošla lakovacím boxem co nejrychleji nebo naopak, když není takový tlak na rychlost, abychom využili možnost sušení na menší teplotu a šetřili tím energie. Využíváme i další moderní technologie, spořící energii a usnadňující práci lidí na dílně. Optimalizujeme procesy a průchod opravovaných vozů servisem. To vše ale s důrazem na kvalitu prováděných oprav.
Můžete odhadnout, kolik díky novým technologiím ušetříte?
Je to kolem 30 %, to za nějakých ideálních podmínek. Největší úspory generujeme samozřejmě v zimě, na jaře a na podzim, kdy jsou nízké teploty a rekuperace je nejefektivnější. V teplých letních měsících je do boxů nasávaný vzduch relativně dostatečně ohřátý. Důležitou roli hrají i již zmiňované rychleschnoucí materiály. Podzim, zima, jaro jsou taková tři období, kdy jsme schopni generovat značné úspory. V souvislosti s tím je důležité zmínit, že úspora energie současně napomáhá ke snižování naší uhlíkové stopy. Což patří dnes v rámci udržitelnosti k našim velice důležitým závazkům vůči společnosti a zákazníkům.
Když jsme se bavili s vedoucím lakovny a karosárny, panem Šobáněm, chválil si velkou loajalitu vašich zaměstnanců. Co za tím stojí?
Zaměstnancům vytváříme dobré pracovní podmínky. Neustále modernizujeme jejich pracovní prostředí, využíváme nejmodernější technologie. Výrazný důraz klademe na motivující finanční odměňování a atraktivní benefity. Všechny tyto aspekty nám pomáhají v udržení stávajících a získávání nových zaměstnanců.
Děkujeme za rozhovor a přejeme, ať se vám daří.
Auto Opat
Společnost Auto Opat je na trhu téměř třicet let. Své aktivity začala v Praze v Legerově ulici a v roce 2012 rozšířila svou činnost do moderního areálu v Nupakách. Jedná se o stoprocentně českou, dynamicky rostoucí společnost, která je autorizovaným prodejcem a servisem značek Škoda a KIA, kromě toho má autorizaci pro servis značek Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, SEAT a Cupra. Od roku 2025 má servisovat i značku Audi. Kromě toho je v auto branži dobře známá svými dalšími aktivitami, jako je poskytování operativního leasingu a provozování autopůjčovny. Nesmíme zapomenout na širokou nabídku prověřených ojetých vozů, kdy tato společnost byla jednou z prvních, která svým zákazníkům nabídla pohodlí vybrat si svůj ojetý vůz pod střechou velkého specializovaného autosalonu pro ojeté vozy.
Před nedávnem jsme zde na lakovně instalovali zcela nový lakovací a sušicí box Termomeccanica s rekuperační jednotkou pro úsporu energie. Z tohoto důvodu jsme se při naší návštěvě zajímali, jakým způsobem u Auto Opat pracují s energiemi a jak se jim daří realizovat další možnosti pro jejich úsporu. Během návštěvy jsme na toto téma vyzpovídali pana Petra Sahulu, ředitele společnosti.
Patříte k významným prodejcům a servisům v České republice. Na to se váže zajišťování odpovídajících servisních služeb. Kolik zakázek ročně projde vaší karosárnou a lakovnou?
Naší karosárnou a lakovnou projde kolem 1 800 zakázek ročně. Máme dvě karosárny, jedna je v původních prostorách v Legerově ulici na Praze 2, druhá pak tady v Nupakách. Lakovnu máme jednu tady v Nupakách.
Kolik lidí z toho pracuje na karosárně a lakovně? Pracujete na více směn?
Na karosárně v Legerově pracují čtyři karosáři, tady v Nupakách jich máme šest. Abychom plně a efektivně využili kapacitu lakovny a dvou lakovacích boxů, jedeme zde na tři směny, momentálně dlouhý/krátký týden plus denní. Na denní jsou dva lakýrníci, další tři jsou vždy na každé směně. Na lakovně tedy pracuje celkem 8 lidí. Jejich práci koordinují mistr karosárny a mistr lakovny. V Nupakách se schází práce ze tří míst, ze škodovky v Legerově a zde a ze zdejšího našeho autosalonu KIA. Když se zpětně ohlédnu, vidím ten vývoj, kdy jsme v Legerce začínali se servisem o třech mechanicích a dnes je tam 21 lidí. Tady v Nupakách je nás aktuálně přes sto.
Jak bojujete se stále rostoucími cenami vstupů a energií?
Před rokem jsme na střechu budovy instalovali solární panely. Pro potřeby vytápění využíváme tepelné čerpadlo. V letních měsících nám tato opatření téměř pokrývají stoprocentní spotřebu areálu. Další opatření, které jsme realizovali, je instalace rekuperační jednotky na jeden z lakovacích boxů. Na tom starším to již nebylo bohužel technicky proveditelné. Této možnosti jsme využili na vámi dodanou novou kabinu. Z tohoto důvodu dnes při lakování preferujeme použití lakovacího boxu osazeného vaší rekuperační jednotkou, většinou jsou ale využívány obě kabiny. Kromě toho používáme vámi dodávané rychleschnoucí lakovací materiály. Běžně pro urychlení průchodu zakázky dílnou. Navíc tím, že se nemusí sušit na vysoké teploty, šetříme i energii. Pokud zakázka naopak nespěchá, jsme schopni tyto materiály využít tak, že usychají při normální teplotě na dílně a tím opět dochází k úspoře energie.
Jakých úspor se vám na firmě pomocí všech energetických opatření daří dosahovat?
Jak jsem již zmínil, v letních měsících díky solární energii šetříme až sto procent nákladů v autosalonech za elektřinu. Během zimních měsíců je to ve špičce mezi jednou až dvěma třetinami dle počasí. Rekuperace na boxu byla instalována teprve v průběhu roku. Její nejvyšší účinnost je nyní v zimních měsících, kdy teplý odváděný vzduch ohřívá ten čerstvý studený nasávaný z venku. Již nyní ale máme vysledováno, že k zapínání hořáku dochází podstatně méně. Je potřeba si rovněž uvědomit, že všechny tyto technologie nejen spoří dnes tak drahé energie, ale také současně snižují zatížení životního prostředí.
Děkujeme za rozhovor a přejeme, ať se vám daří.
Jak funguje rekuperace v lakovacím boxu?
Využití již jednou ohřátého vzduchu je významným přínosem pro úsporu energie během provozu lakovacích kabin. Termoventilační jednotky mohou být vybaveny tepelnými rekuperátory, jejichž rekuperační desky jsou díky vyfukovanému vzduchu, k jehož zahřívání došlo během fáze lakování a sušení, zahřívány na 20-22°C. Nasávaný čerstvý vzduch z venku, který proudí do lakovacího boxu skrze rekuperátory, je následně v sousedních segmentech předehříván díky takto kumulovanému teplu. Dosažení požadované teploty u nasávaného vzduchu z venku není pak tak energeticky náročné. Největšího efektu je dosahováno ve studených měsících během podzimu, zimy a jara, kdy je rozdíl teplot nasávaného čerstvého vzduchu a vypouštěného ohřátého vzduchu největší. Díky použití rekuperačních jednotek můžete uspořit až 50 % energie. Výhodou je, že rekuperační jednotky lze dodatečně instalovat i na již dříve pořízené lakovací a sušicí boxy.
![]() |
![]() |
![]() |
Kontakt: SERVIND s.r.o., Ke Kopanině 488, Tuchoměřice
Zákaznické centrum Čechy: tel.: 220 400 490, e-mail: objednavky@servind.com
Zákaznické centrum Morava: tel.: 545 544 840, e-mail: brno@servind.com