Tip na výlet: zrekonstruované Škoda Muzeum
Po celkové rekonstrukci se v Mladé Boleslavi na konci listopadu otevřelo zrekonstruované ŠKODA MUZEUM. Svým návštěvníkům nabízí zajímavou procházku 117letou historií podniku. Návštěvníci se tak mohou dozvědět o historii vozů tuzemské automobilky od samého počátku až po někdy nostalgicky nedávnou minulost.
Po celkové rekonstrukci se v Mladé Boleslavi na konci listopadu otevřelo zrekonstruované ŠKODA MUZEUM. Svým návštěvníkům nabízí zajímavou procházku 117letou historií podniku. Návštěvníci se tak mohou dozvědět o historii vozů tuzemské automobilky od samého počátku až po někdy nostalgicky nedávnou minulost.
Zcela nově koncipované muzeum na třídě Václava Klementa zve návštěvníky k poutavé procházce historií firmy: pestrou, interaktivní a multimediální. Razantní jízda 117tiletou historií automobilky, kterou představují automobily, filmy, současníci a dokumenty, moderně uspořádané na více než 1 800 m2 výstavní plochy v historických výrobních halách. Muzeum je mimořádné také díky novému multifunkčnímu sálu ‚Laurin & Klement Forum’ a modernímu Café-Restaurantu ‚VÁCLAV’. Celková přestavba trvala přibližně devět měsíců.Nové muzeum prezentuje ve zcela nové podobě fascinující milníky tuzemské automobilky. Vedle produktů tu hlavní roli hrají lidé a jejich velice osobní příběhy, spojené s domácí značkou. Návštěvník se může ponořit hluboko do historie značky: o to se postarají tří tématické oblasti se 46 historickými vozy, několika stovkami exponátů a historických filmů, fotografií a dokumentů.
Evoluce‚ Tradice a Preciznost jako vůdčí myšlenky
Souzvuk ‚Tradice’, ‚Preciznosti’ a ‚Evoluce’ tvoří hlavní obsahovou myšlenku nového muzea. Tři světy plné zážitků, každý sám za sebe, s mimořádným akcentem: napínavý, poučný a překvapivý. Jako červená nit se expozicí vine směs automobilů a příběhů, inscenována multimediálně a interaktivně. Návštěvník má široké možnosti volby: od prostého prohlížení vozů a exponátů, přes prohlížení obrázků a filmů až po hlubší četbu – flexibilita je jednou z hlavních charakteristik nového muzea.
Sekce ‚Evoluce‘ nabízí atraktivní cestu bohatou a pohnutou historií značky ŠKODA. Srdcem expozice ‚Evoluce’ je 14 významných milníků domácí značky: od prvního jízdního kola L&K až po moderní designovou studii VisionD. Upřesňující informace návštěvník vidí na obrazovkách přímo u vozů.
Největší atrakci expozice ‚Evoluce’ je navíc tzv. ‚autoregál’. Ukazuje 20 mimořádných skvostů z klenotnice značky: hasičské vozy, závodní automobily, ale i mimořádně úspěšné typy. Vozy v produktové chronologii i v autoregálu dokonale doplňuje takzvaná galerie techniky: zve k malé procházce celou technickou historií značky – ilustrovanou mnoha exponáty, obrázky a dokumenty. Technika značky k nahlédnutí a osahání. Vše samozřejmě i zde doplňují mediální instalace, filmy a interaktivní informace.
Vynikající hodnoty a postoje značky jsou středem expozice ‚Tradice‘. Návštěvník se na příkladu jednotlivých párů vozidel z různých epoch dovídá, v čem spočívají hodnoty značky.
Ve třetí velké expozici se vše točí kolem ‚Preciznosti‘ při výrobě a restaurování vozů. V popředí pozornosti je význam Mladé Boleslavi jako hlavního výrobního závodu a základu průmyslové tradice. Filmy, dokumenty, velkoplošné obrazové stěny a alba k prolistování umožňují výrobní závod přímo zažít. Na ploše věnované restaurování jsou prezentovány historické vozy značky v různých stupních renovace – od nálezového stavu, až po skvost.
Historická lokalita v moderní úpravě
Budova muzea je součástí více než stoletého továrního komplexu, který vznikl v letech 1898 až 1912. Třípatrová průmyslová budova z počátku dvacátého století se vyznačuje věcnou, jasnou architekturou. Které modely vznikaly právě v této budově není bohužel jisté, v každém případě se tu ale vyráběly motory. Později budova dlouhá léta sloužila jako správní komplex, než se se v roce 1995 poprvé nastěhovalo Škoda muzeum.
Komplexní přestavba a rekonstrukce
Prakticky celý interiér muzea byl vybourán a nově uspořádán. Celá technická infrastruktura je nová: ať už se jedná o elektrickou instalaci, vzduchotechniku, topení nebo klimatizaci. Bylo nutno natáhnout více než 100 kilometrů elektrických kabelů a tři kilometry topenářských trubek. Přestavbou vznikla světlá, svěží a veskrze moderní architektura, citlivě začleněná do historické budovy.
Kde to bylo možné, využili architekti stávající historické prvky. „Právě díky této směsi historických budov a nejmodernější architektury je nové muzeum tak zajímavé a tak jedinečné,“ zdůraznil profesor Hundt, kreativní ředitel studia jangled nerves ze Stuttgartu, který za přestavbu muzea odpovídal.