Za naším úspěchem stojí správné načasování,...

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
2. 2. 2023

...nebát se věci dělat jinak a v neposlední řadě kompetentnost a loajalita kolegů. Kulatá výročí jsou dobrou příležitostí k zamýšlení se a bilancování. U příležitosti třiceti letého výročí Servindu jsme využili příležitosti a vyzpovídali Ing. Davida Bártka, jednatele společnosti. Zabrousili jsme do začátků firmy, zeptali se na klíčové okamžiky, které ovlivnily směřování firmy. Zjistili jsme, jak si Servind aktuálně vede a zkusili zjistit, co se chystá do dalších let.

Servind oslavil 30 let na českém trhu. Za jakých okolností vznikl a kdo stál u jeho zrodu?

Servind původně vznikl jako importér německých lakovacích materiálů Standox na český a slovenský trh. Po nedlouhé době kolegové rozšířili sortiment o brusivo, spotřební materiál, vybavení a technologie pro lakovny. U zrodu firmy stáli pánové Ing. Petr Kotval, který současně zastával roli ředitele společnosti, a Prof. Dr. Franz Josef Rankl, v té době předseda představenstva německého chemického koncernu Herberts. Velmi důležitou postavou naší společnosti byl Ing. Josef Kotval, otec českého zakladatele společnosti, kterému jsme ve firmě neřekli jinak než Senior. Právě Senior sehrál zásadní roli při výběru prvních dodavatelů v oblasti příslušenství a spotřebního materiálu, lakovacích technologií a také průmyslových nátěrových hmot. Ani Petr Kotval, ani Josef Kotval již bohužel nejsou mezi námi.

A jak si společnost vede dnes a kde všude působí?

V současnosti patříme k největším dodavatelům nátěrových hmot v České a Slovenské republice. Náš agregovaný obrat činí přes 1,3 mld. korun. Celkem zaměstnáváme přes 200 spolupracovníků a na trhu zastupujeme více než 100 výrobců a dodavatelů. Máme dnes široce diverzifikované produktové portfolio i nabídku služeb. Kromě autoopravárenství působíme ještě v několika průmyslových segmentech: automotive, tedy v prvovýrobě automobilů a jejich subdodavatelů, strojírenství, kolejová vozidla, aerospace, dřevařský a nábytkářský průmysl. Aktuálně také v oblasti robotizace a automatizace přípravy a úpravy povrchu.

Když se ohlédnete zpátky, které milníky v historii vaší společnosti považujete za nejdůležitější?

Prvním důležitým milníkem bylo založení průmyslové divize v roce 1995 se širokým sortimentem mokrých a práškových barev a její vstup do oblasti průmyslu včetně automobilového. Následně stojí za vyzdvižení rok 2000, kdy jsme otevřeli specializované školicí středisko v pražských Střešovicích s konceptem pravidelných lakařských školení. Následně pak v roce 2016 jsme v rámci tréninků a vzdělávání vybudovali karosářské tréninkové centrum a intenzivně vstoupili do oblasti karosářských oprav. V témže roce se nám podařilo získat zastoupení olejů a maziv Castrol pro segment autorizovaných servisů. Jako poslední, ale přesto velice důležitý, milník považujeme vznik naší průmyslové sekce Business Development v roce 2020, která se věnuje automatizaci a robotizaci procesů zejména v oblasti přípravy a finalizace povrchu. To v přímé souvislosti s rychle se rozvíjejícím konceptem výroby Průmysl 4.0. Kromě toho permanentně dbáme o již zmiňovaný výběr zaměstnanců, výrobců a dodavatelů v kombinaci s vytvořením adekvátních podmínek ve správnou dobu, tak aby bylo využito jejich plného potenciálu na trhu. Velké poděkování v tomto ohledu patří našim majitelům, kteří nám vždy umožnili investovat do dalšího rozvoje naší společnosti. Díky tomu se v komplexnosti nabízených produktů i služeb, kompetentnosti našich zaměstnanců a silného zázemí společnosti, jednoznačně řadíme mezi celoevropskou špičku.

V době vzniku Servindu stáli všichni dodavatelé lakovacích materiálů přibližně na stejné startovní čáře, spojili se s jedním ze silných výrobců lakovacích materiálů a začali podnikat na trhu. Vy jste se však za těch třicet let působení vypracovali do pozice lídra trhu. Co považujete za dosavadní největší úspěchy a jaké klíčové faktory k nim vedly?

Za největší úspěchy považuji náš celoevropsky výjimečný podíl na autoopravárenském trhu se značkou Standox, ucelenou nabídku pro kompletní zajištění opravy vozu po nehodě, dále to jsou naše dodávky do všech automobilek v České republice a na Slovensku, dominantní podíl na trhu kolejových vozidel a technologický leadership v mnoha oblastech.

Co bych chtěl ale vyzvednout je, že za těmito úspěchy stojí jejich správné načasování a kombinace všech patřičných faktorů. Mezi hlavní atributy bych jmenoval kompetentnost, entuziasmus i loajalitu kolegů a také výběr správných dodavatelů, kteří vždy patřili, a nadále patří, k technologické špičce svého oboru. Dalšími neméně důležitými faktory byla odvaha se pouštět do nových projektů, přinášet netradiční řešení, správné načasování rozvoje produktového portfolia či investic do svého rozvoje v momentech, kdy ostatní své podnikání spíše konsolidovali. Výše uvedené nám v průběhu let umožnilo opustit roli dodavatele a stát se skutečně komplexním partnerem našich zákazníků.

Existuje naopak něco, co se úplně nepovedlo a co byste udělali jinak?

Jednoznačně největším neúspěchem pro společnost byla nezdařená investice v Kazachstánu. Zde jsme byli prostě „ve špatnou dobu na špatném místě“. A co bychom dělali jinak? Spoustu věcí. Nikdo přece nedělá vše správně. Ale důležité je se poučit z vlastních chyb, napravovat je, věci posouvat a zdokonalovat. To je naše filozofie. Jenom tímto způsobem jsme schopni udržet si svou stávající pozici, a i nadále se rozvíjet.    

Jak se během let změnili zákazníci a trh?

Trh se na straně nabídky i poptávky změnil opravdu dramaticky. Vždyť v počátku našeho podnikání, tedy v raných 90. letech, se trhy, a nejen ten autoopravárenský, teprve začínaly formovat. Od úplných počátků dodávek, kdy se často prodávalo pouze přesné množství míchané barvy přímo na danou zakázku, jsme se posunuli opravdu do zcela jiné dimenze fungování. Zákazníci jsou mnohem náročnější, výrobci profesionálnější a komplexnější, dodavatelé flexibilnější, opravy sofistikovanější. Za těch 30 let udělal celý svět neskutečný technologický pokrok a s ním i relativně konzervativní autoopravárenství – v kvalitě, efektivitě, ekologických aspektech používaných lakovacích materiálů, příslušenství i technologického vybavení, v bezpečnostních systémech a strukturálních materiálech vozidel, v technologických postupech i nárocích na znalosti zaměstnanců při opravách, v legislativním rámci atd. Ale tyto změny chodí vždy „ve vlnách“ a my se právě na prahu té další nacházíme. A tato bude opravdu velká.

Můžete nám poodhalit vaše plány a vize do budoucna?

Budeme se neustále soustředit na postupný a logický rozvoj našeho produktového portfolia i navazujících služeb a flexibilně přizpůsobovat naší strategii potřebám měnícího se trhu, které jsou nevyhnutelné. Aktivně jsme vstoupili do světa robotizace a automatizace. Zde vidíme velký prostor a potenciál v rámci obchodní synergie s našimi stávajícími tržními segmenty. A kdo ví, možná překvapíme i nějakou akvizicí.  Ale abychom byli schopni naše budoucí plány a vize naplňovat, musíme prioritně zajistit udržení adekvátní péče našim stávajícím zákazníkům. V tomto ohledu plánujeme další kvalitativní i kvantitativní posílení našeho týmu a významné rozšíření stávajícího areálu v Tuchoměřicích. To jak v rámci administrativy a logistiky, tak také v rámci technologického zázemí společnosti.

Děkujeme za rozhovor.

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení