Skvělý rok 2024 pro Servind a plány do roku 2025

Zpět na výpis
Novinky a zajímavosti
12. 3. 2025

Celkově skvělý rok 2024, vstup na mechanickou dílnu, mírný pokles v průmyslu a rozvíjející se oddělení automatizace a robotizace. Nové projekty v roce 2025

Rozhovor s Davidem Bártkem, jednatelem společnosti SERVIND s.r.o.

Jaký byl rok 2024?

Byl to skvělý rok, přesáhli jsme magickou hranici brutto obratu 1,5 mld. korun. Jedná se o perfektní výkon všech mých kolegů a velké poděkování za to patří samozřejmě i našim zákazníkům a dodavatelům. Celá firma oproti roku 2023 vyrostla o 11 %. Nejlépe se vedlo naší divizi Autoopravárenství s růstem 14 % a o trošičku hůře skončili, s 12procentním růstem, naši kolegové zodpovědní za prodej olejů a maziv. V mírném poklesu byla naše průmyslová divize, kde jsme loni museli nahrazovat projekty v hodnotě desítek milionů korun, ale tento vývoj jsme již dopředu v našich plánech predikovali. Dalšího rekordu dosáhlo naše nejmladší oddělení automatizace a robotizace, které překonalo hranici 50 milionů korun.

Ing. David Bártek

Neuvěřitelný růst v oblasti karosáren

V rámci našeho tradičního segmentu autoopravárenství se musím pochlubit neuvěřitelným nárůstem, přes 70 procent, v oblasti dodávek spotřebního materiálu, nářadí, vybavení a technologií pro karosárny. Navázali jsme tak na dynamický růst v letech 2022 a 2023. Nabídku našich tradičních značek CAR-O-LINER, GYS, Betag Innovation, Migatronic, Milwaukee a Bahco se nám podařilo doplnit o kompletní portfolio produktů společnosti Wieländer+Schill. Od nich bych si, jako takovou třešničku na dortu, dovolil vyzdvihnout různé verze multimateriálových pracovišť. Použití a kombinace oceli a vysokopevnostní oceli s dalšími materiály, jako je například hliník, se celkem rychle dostává z prémiových segmentů i do konstrukce karoserií nižších tříd vozů. Tím samozřejmě vzrůstá poptávka právě po těchto speciálních pracovištích, která umožňují pokrokové materiály odborně a bezpečně opravovat.

PROČ MULTIMATERIÁLOVÉ PRACOVIŠTĚ?

Multimateriálové pracoviště

Další milník v oblasti působení na mechanické dílně

Na mechanickou dílnu jsme díky našemu autorizovanému zastoupení pro oleje a maziva Castrol vstoupili relativně ve velkém měřítku již před 9 lety. Následně se nám sem dařilo pronikat s pomocí dílenského nářadí Milwaukee a Bahco. Dalším milníkem se stal právě rok 2024, kdy jsme posílili o technologické celky a vybavení, jako jsou zvedáky značek Rotary a Weber, vybavení pro oblast pneuservisu John Bean a také geometrie a kalibrace radarových systémů. Mimo to proběhly první instalace špičkového dílenského nábytku DEA a zařízení Worky pro odsávání výfukových zplodin. První reakce našich zákazníků jsou velice pozitivní a potvrzují správnost našeho rozhodnutí vstoupit naplno i do tohoto segmentu.

Péče o autolakovny a zefektivňování jejich chodu

Nezapomínáme samozřejmě ani naše původní zaměření, se kterým jsme před 33 lety začínali, a nadále se snažíme zákazníkům pomáhat zefektivňovat přípravu povrchu a samotného lakování. Aktuálním příkladem toho jsou první plně automatizované zařízení IRUS nebo Alfa, které jsme umístili u zákazníků v československém regionu. To vše doplněno procesními a technologickými audity a vlastními praktickými tréninky, jak pro naše zákazníky, tak pro celé sítě autorizovaných lakoven patřících k různým českým importérům. Zmínil bych také naše rekvalifikace, kde se vedle oborů lakýrník a karosář velmi dynamicky vyvíjí poptávka po modulu věnujícímu se problematice opravy vozů v rámci elektromobility.

BMW ColorSystem

Co je pravdy na tom, že zajišťujete technickou podporu a trénink pro nový BMW ColorSystem?

Během roku 2023 uskutečnila společnost BMW Group celoevropské výběrové řízení na dodavatele lakovacích materiálů BMW ColorSystem, který je používán certifikovanými lakovnami BMW a MINI při opravách po nehodách. S ním a s profesionalitou autolakýrníků je tak poškozeným vozům navracen jejich původní vzhled, barva a lesk. Vítězem vyhlášeného tendru se stala společnost Axalta Coating Systems. Díky našim, více než třicetiletým, zkušenostem s produkty Standox z portfolia koncernu Axalta v České republice a na Slovensku, jsme byli společnostmi Axalta a tuzemským importérem BMW Group Czech Republic vybráni jako kompetentní technický partner. Velice si toho vážíme a máme radost, že se nám dostalo takové důvěry. Bereme to jako významné ocenění naší dlouholeté práce.

A jak se daří vaší průmyslové divizi?

Oproti autoopravárenství se jedná o zcela jinou formu kompetenčního a projektového prodeje. Nicméně i zde se snažíme uspět s naší základní obchodní filozofií, a to být pro zákazníky partnerem, nikoli pouze dodavatelem. Usilujeme o maximální komplexnost nabízeného sortimentu, stejně tak i služeb. V průmyslových segmentech je extrémně důležitá znalost technologických postupů a procesů, proto i zde máme dedikované týmy, které zákazníkům pomáhají optimalizovat jejich procesy a technicky je v tom podporovat. V průmyslové oblasti jsme vloni museli nahrazovat končící projekty v hodnotě několika desítek milionů korun, což se nám de facto povedlo a považuji to za velký úspěch. Pro nás je průmyslová divize velmi důležitá, jelikož nám tvoří přes jednu třetinu našich prodejů.  Od konce 3. kvartálu minulého roku se však průmyslový trh nachází v nervozitě ohledně dalšího vývoje a také se v určitých segmentech potýká s úbytkem zakázek. Nicméně v tržních segmentech Railway, Automotive, General Industry i Wood máme rozpracovaných spousty nových obchodních příležitostí a projektů, takže i přes výše zmíněné trendy očekáváme vývoj divize s lehkým optimismem.

Robotické pracoviště

V minulosti jste mluvil o vašich začínajících aktivitách v oblasti automatizace a robotizace. Jak si vedete zde?

Vznik průmyslové sekce Business Development, která se věnuje automatizaci a robotizaci procesů zejména v oblasti přípravy a finalizace povrchu v přímé souvislosti s rychle se rozvíjejícím konceptem výroby Průmysl 4.0., se datuje do roku 2020. Za krátké období začíná být o našem relativně mladém oddělení hodně slyšet. Pilná práce, zatím celkem malého týmu, začíná přinášet první ovoce. Z původního jednoho kolegy v roce 2020 se oddělení rozrostlo na 6 členů. V týmu aktuálně pracuje jeden vedoucí oddělení, tři projektoví manažeři, jeden programátor a jeden technik. Naší silnou stránkou není pouhá implementace samotných průmyslových či kolaborativních robotů. Zákazníkům chceme poskytnout kompletní řešení pro přípravu povrchu, aplikaci lakovacích materiálů, až třeba po výsledné odstranění drobných vad a částeček prachu po lakování, nebo leštění nalakovaného dílu. Daří se nám výborně propojovat naše zkušenosti a znalosti v oblasti přípravy povrchu a jeho lakování s technologiemi a procesy robotizace a automatizace. V tom vidíme naši silnou stránku a přidanou hodnotu oproti konkurenci. A díky získaným projektů vidíme, že tuto filozofii oceňují i naši zákazníci.

Ocenění Axalta Award

Cestou k vám jsem na firmě viděl čerstvá ocenění z roku 2024?

Ano, loni se nám podařila získat dvě pro nás velmi zajímavá ocenění. V rámci soutěže Diamanty českého byznysu 2024 jsme byli uvedeni do Síně slávy českého byznysu ve Středočeském kraji a dále se nám v rámci vyhlašování cen Axalta Business Partner Award 2024 podařilo získat speciální ocenění Accellerating Performance za nejvyšší kontinuální nárůst mezi všemi distributory v období posledních pěti let. Co nás na tom těší, že tomu tak bylo nejenom v rámci značky Standox, ale i všech dalších značek koncernu. Našim kontinuálním rozvojem jsme se dokonce vypracovali na pozici největšího evropského distributora Axalty. Nejde ale jen o plakety či diplomy na zdech. Vidím za tím ocenění všech našich zaměstnanců, kteří denně pilně a tvrdě pracují na získávání důvěry našich zákazníků a dodavatelů. Za to bych jim chtěl upřímně poděkovat. Jste borci!

Sledujte v posledních letech nějaké trendy ve vašem oboru?

Díky covidové pandemii a následně válce na Ukrajině došlo k výraznému narušení fungování výrobního i dodavatelského řetězce. Skokově vzrostly ceny energií a snížila se spolehlivost dodávek zboží. Samozřejmě nejenom v našem odvětví, ale celkově a po celém světě.

Natvrdo řečeno, staré dobré časy skončily. Zákazníci, dodavatelé, ale i my jsme jako mávnutím proutku začali svědomitěji řešit úspory v oblasti energií, náklady a celkové zefektivnění práce a pracovních procesů. Měli jsme štěstí, že jsme na to byli velmi dobře připraveni. Již v roce 2018 jsme na trh, jako úplně první, uvedli první generaci rychleschnoucích čirých laků Performance, které se těší velké oblibě u lakýrníků dodnes. Následně přibyly rychleschnoucí plniče i čiré laky řady Xtreme. Rychleschnoucí materiály můžete na jednu stranu používat pro urychlení průchodu zakázek lakovnou nebo naopak, při méně práci, mohou být tyto materiály používány jako energeticky úsporné. A to tak, že opravované díly mohou být v lakovacím boxu sušeny za nižších teplot anebo dokonce s využitím teploty na dílně. Tím šetříte energie a potažmo snižujete uhlíkovou stopu vaší firmy. Nefunguje to ale samozřejmě úplně samo, je potřeba tomu přizpůsobit i proces na dílně. S tím je schopen pomoci náš zkušený auditorský tým, který u zákazníka provede komplexní procesní audit a dá managementu lakovny doporučení, jak tyto moderní materiály efektivně využívat.

JAK SE VYVÍJELY A FUNGUJÍ RYCHLESCHNOUCÍ MATERIÁLY?

Rychleschnoucí čiré laky

Musím konstatovat, že do roku 2020 jsme prodávali velice slušné objemy rychleschnoucích čirých laků Performance a Xtreme. Nebyli jsme ale schopni zákazníky úplně přesvědčit o výhodě používání materiálů Xtreme jako kompletní systém, tedy ve spojení s Xtreme plniči. Důvodem byla zejména relativně nízká hodinová sazba v České republice v porovnání se západní Evropou, což snižovalo ekonomickou efektivitu použití těchto matriálů. Dopomohla nám k tomu bohužel až nešťastná válka na Ukrajině a s tím související dramatický nárůst cen energií. Teprve toto těžké období dotlačilo majitele a management se skutečně zamyslet nad ekonomikou svých provozů a zcela pochopit význam těchto materiálů na celkový proces.

Po původním boomu poptávky po jiných možnostech médií pro pohon kabin, kdy se nás zákazníci ptali na možnosti elektrických lakovacích boxů, boxů na lehké topné oleje a další se situace zklidnila a všichni pochopili, že kabiny na zemní plyn jsou stále tou správnou volbou. Pouze tam, kde zákazníci měli třicet let staré kabiny, nahrazovali jsme je za nové, s mnohem úspornějšími a chytřejšími technologiemi. Na nové, ale i starší boxy jsme začali instalovat rekuperační jednotky, které hlavně v chladnějších obdobích roku pomáhají až k padesáti procentní úspoře energie. V těchto technologiích vidím opravdu velký potenciál pro naše zákazníky. Nicméně my vidíme už zase o kousek dál. Novou high-tech technologii představují hybridní kabiny kombinující dvě topná média. Dle aktuální potřeby procesu se nejčastěji jedná o kombinaci elektřiny a plynu. Ale o tom třeba někdy příště.

JAK FUNGUJE REKUPERACE V LAKOVACÍM BOXU?

Poslední dobou se klade stále větší a větší důraz na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Jak vnímáte, že k tomuto tématu přistupuje vaše odvětví?

Cítíme trend, že tato oblast opravdu začíná reálně zasahovat do naší běžné činnosti. Někde jde o individuální uvědomění jednotlivců, někde je to tlak legislativy, jako je třeba aktuálně zaváděný ESG report, nebo to jsou dodavatelsko-odběratelské řetězce, kde tento přístup vyžadují zákazníci či výrobci nebo je jedním z kritérií při vyhodnocování parametrů ze strany finančních institucí například v případě žádosti o investiční či jiný typ půjčky. Setkáváme se s tím tedy stále častěji i v našich obchodních vztazích se zákazníky. Podnikáme proto v této oblasti potřebné kroky, ať už u nás ve firmě anebo vzhledem k našim dodavatelům či zákazníkům. Snižování uhlíkové stopy se daří třeba i díky stále nižšímu podílu látek VOC v nátěrových hmotách i s nástupem moderních rychleschnoucích lakovacích materiálů o nichž jsme se již bavili. Není to tak dlouho, kdy jsme si nebyli schopni představit, že třeba ředidlo do myček pistolí se může s podílem VOC látek dostat až pod 15 %. Nezdá se to, ale v rámci celkového VOC provozu je to opravdu velmi významná úspora a dnes tato mycí média zákazníkům zcela běžně prodáváme. Tím, že zákazníci pořizují nové úspornější technologie, dochází nejenom k úsporám za elektřinu či plyn, ale má to vliv i na snižování míry znečištění životního prostředí. V rámci komplexnosti a náročnosti této problematiky máme v organizační struktuře dokonce dedikovanou jednu pracovní pozici, která se tomuto věnuje výhradně.  

Co plánujete pro letošní nebo i pro další roky?

V rámci Autoopravárenství se nám podařilo vyhrát tři velmi zajímavé tendry, na jejichž realizaci se nyní pečlivě připravujeme. To nejdůležitější, dotáhnout je k plné spokojenosti zákazníků, nás totiž teprve čeká. Tím prvním bude zajištění a instalace kompletního vybavení karosárny a lakovny zcela nového provozu Emil Frey, těsně poté následuje druhá podobná instalace u společnosti Tukas. Třetím projektem je téměř kompletní osazení technologiemi a vybavením pro karosárnu a lakovnu v nově budované provozovně pro značky Porsche, Bentley a Lamborghini na pražském Ořechu. Kromě toho zde budeme zodpovědní za dodávku a instalaci odsávání výfukových zplodin, olejového hospodářství a také několika dalších technologií na mechanickou dílnu. Celkově máme v oblasti technologií a vybavení zaplánováno mnoho dalších projektů.

Z počáteční zaváděcí fáze se letos již ve velkém pustíme do nabídky kompletního portfolia zvedací techniky, kde sázíme na německou značku Weber a italského prémiového výrobce Rotary. Dále našim zákazníkům začneme ještě aktivněji nabízet vybavení a technologie pro oblast pneuservisu od společnosti John Bean. Rýsují se další projekty ohledně již zmiňovaného dílenského nábytku DEA.

Tohle všechno jsou věci náročné na instalaci, seřízení, zaškolení a následný záruční i pozáruční servis. Právě z tohoto důvodu jsme hned od začátku letošního roku posílili náš servisní tým.

Opět chystáme pár novinek v našem portfoliu, ale také v naší nabídce služeb, a to v obou našich obchodních divizích. Zde bych ale ještě nechtěl být konkrétnější a dovolil si tedy s jejich odhalením ještě posečkat.

Budova Servind v Tuchoměřicích

Prý se chystáte významně rozšířit administrativně-logistický areál tady u vás v Tuchoměřicích?

Díky již uváděné firemní expanzi a rozšiřování našich aktivit pro oblast autoopravárenství, průmyslových segmentů i sekce robotizace plánujeme rozšíření našeho zázemí. Na stávající areál a sklad navážou zcela nové skladové prostory, díky kterým se výrazně zvýší naše kapacita. Rozšířeny budou rovněž prostory stávajícího tréninkového centra. K dnešnímu lakařskému centru přibude středisko průmyslového lakování a robotizace a také centrum pro karosářská školení. V nové části najdou zázemí také kolegové z administrativy a obchodu. Stavět bychom rádi začali v druhé polovině letošního roku a předpokládáme, že bychom se do nových prostor mohli stěhovat někdy koncem příštího roku nebo začátkem roku následujícího. Věříme, že díky této investici nabídneme našim zákazníkům ještě více tréninků, školení a rekvalifikací. Současně s tím poskytneme lepší pracovní prostředí našim zaměstnancům.

Dovolte mi, abych touto cestou poděkoval za úspěšný loňský rok našim zákazníkům, dodavatelům a mým kolegům a popřál jim všem minimálně stejně tak úspěšný i rok letošní.

Děkujeme za rozhovor.

Zpět na výpis
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení